Veolia končí v Německu s komerčními vlaky

Veolia Transport

Veolia Transport Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: gynti_46 via Flickr

Pro soukromé železniční dopravce v Evropě to není dobrá zpráva. Německá Veolia Verkehr v polovině prosince opustí svou jedinou dálkovou vlakovou linku, která jezdí už 12 let bez nároku na dotace mezi Lipskem, Berlínem a Rostockem. Vlaky známé pod značkou InterConnex vyjedou na trasu naposledy 13. prosince, kdy končí aktuální železniční jízdní řád.

„Za současných podmínek není dálková železniční doprava na vlastní podnikatelské riziko v Německu možná,“ uvedl předseda představenstva Christian Schreyer.

Firmu přitom z kolejí nevytlačily vlaky státního gigantu Deustche Bahn, nýbrž konkurence autobusové dopravy. Autobusový trh prošel v Německu v minulém roce liberalizací, v důsledku čehož ztratila železnice monopol na dálkových linkách. Levnější autobusy tak velmi rychle přetáhly řadu cestujících z vlaků, což pocítil i InterConnex. Schreyer poukazuje i na skutečnost, že autobusy v Německu nemusejí platit žádné poplatky za použití silnic a dálnic. Naopak poplatky za jízdu na kolejích, které vlastní skupina Deutsche Bahn, neustále rostou. Za jednu jízdu prý musí firma zaplatit 1700 eur. „I proto nemůžeme autobusům, které neplatí mýto, konkurovat,“ dodal Schreyer.

Veolia Verkehr jako jeden z největších dopravců v Německu zůstává na dotovaných regionálních vlacích, provozuje také rozsáhlou síť autobusových linek a tramvají. Její ústup z dálkové komerční dopravy na železnici ale dává za pravdu těm, kteří tvrdí, že vlaky nelze bez dotací provozovat. Opak se snaží dokázat například český RegioJet a Leo Express.