Vláda má výhrady k zakázce na mýtné, znovu ji probere příští týden
Zadání zakázky současnému provozovateli systému bez výběrového řízení považuje ministerstvo za krizovou a v současné situaci jedinou možnou variantu. Pokud nevyjde, nebude patrně možné od začátku příštího roku vybírat mýtné, uvedlo ministerstvo v předkládací zprávě, kterou dnes Ťok předložil vládě.
Ministři měli ovšem k materiálu výhrady a rozhodnutí odložili o týden. „Vláda má připomínky k navrženému usnesení, vláda se k materiálu vrátí na příštím jednání,“ napsal napsal mluvčí vlády Martin Ayrer.
Mýto a vrtulníky
Premiér upozornil, že je třeba letos vyřešit ohledně mýta ještě několik věcí. „Prvním úkolem je zajistit, kdo a za kolik bude od ledna provozovat mýtný systém. A druhým úkolem je potřeba zajistit dohodu, která umožní předání celého systému až bude vysoutěžen nový provozovatel,“ uvedl Sobotka. Vláda rovněž podle něj bude muset vyřešit otázku koncepce dalšího zpoplatnění komunikací v Česku. Vláda by měla materiál podle Sobotky schválit na svém příštím zasedání.
Ťok míní, že výhrady proti usnesení jsou spíš zpřesňující a byly již okomentovány v předkládací zprávě. Odložení tématu spojuje i s tím, že kabinet dnes opakovaně odsunul i projednání tendru na provoz letecké záchranné služby, který předkládá ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD). „Na minulé vládě po bouřlivé debatě o vrtulnících řekl pan premiér, že se těší na debatu o mýtě, takže mě to úplně nepřekvapilo,“ uvedl Ťok.
Odklad kvůli prázdninám
Kabinet dnes podle Ťoka došel k tomu, že u obou materiálů by mělo být přítomno víc ministrů. „Já myslím, že hlavním důvodem (odložení) jsou prázdniny, nás bylo na vládě jak na mariáš, jenom devět,“ řekl ministr během jednání vlády novinářům.
Ministerstvo dopravy už dříve připustilo, že na otevřené výběrové řízení na nového provozovatele mu nezbývá čas a že jedinou možností je prodloužit smlouvu se stávajícím provozovatelem. Má to ale i svá rizika. Především se ministerstvo obává toho, že mu zadání výběru mýta bez soutěže nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Zadání bez soutěže chce zdůvodnit technickými problémy, konkrétně chybějící dohodou s Kapschem na spolupráci při předání systému novému provozovateli. O dojednání této dohody se stát snažil od loňského dubna, nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti splnit nemůže.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Jen za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.
Pokud stát nebude vybírat mýtné, hrozí kromě stamilionových ztrát měsíčně na nevybraném mýtném i další komplikace, upozornil už dříve expert na problematiku mýtného z poradenské společnosti Inoxive Ondřej Zaoral. Největší hrozbou je především přesycení české dálniční sítě kamiony, pro které bude výpadek mýta znamenat zajímavou finanční úlevu.
Ondřej Zaoral: Největší benefity z kvalitních silnic mají bohatší lidé