Vojenské náklady členských států NATO už nebudou přepravovat ruské Ruslany | E15.cz

Vojenské náklady členských států už NATO nebudou přepravovat ruské Ruslany

ČTK

Ruské aerolinky Volga-Dněpr od příštího roku přestanou přepravovat vojenské náklady členských států Severoatlantické aliance svými těžkými dopravními letouny Antonov An-124 Ruslan. Uvedl to ruský list Kommersant s odvoláním na nejmenovaný zdroj z firmy, podle kterého rozhodnutí padlo kvůli sankční politice západních zemí. Firma se místo toho soustředí na přepravu civilních nákladů. Ruské rozhodnutí se může dotknout i Česka a Slovenska.

O chystaném kroku ruské firmy nejprve informovala francouzská média, podle kterých "Putin přistřihl křídla" francouzským ozbrojeným silám. Právě francouzské armády - vedle německé - se totiž nejvíce dotkne ruský krok, který zkomplikuje a prodraží logistiku vojenských operací v cizině.

Například francouzská operace proti tuarežským povstalcům a radikálním islamistům v Mali v roce 2013 se mohla uskutečnit i díky nasazení obřích An-124, schopných přepravit až 120 tun nákladu. Jen v lednu a únoru 2013 na 110 letů dopravních letadel ze zemí NATO do Mali, hlavně britských strojů C-17, připadalo 115 letů An-124, připomněl list.

Nouzové přistání do vody i oheň na palubě. Podívejte se, kde trénují posádky Turkish Airlines

Státy NATO si pronajímají letouny An-124 od roku 2006 v rámci programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a ruské Volga-Dněpr. Letová hodina podle deníku loni vycházela na 36 tisíc až 56 tisíc eur (asi 909 tisíc až 1,4 milionu korun). Avšak podle údajů, které zazněly ve francouzském parlamentu, k nahrazení jednoho An-124 bude zapotřebí pěti evropských transportních letounů Airbus A400M, což letové náklady zhruba ztrojnásobí.

Předloni ukrajinská společnost Avialinii Antonova ukončila spolupráci s Volga-Dněpr s odůvodněním, že Ukrajinci nemohou technicky pomáhat Rusku, protože by tak napomáhali i ruské agresi na východě Ukrajiny, připomněl Kommersant. Dodal, že proto desítka evropských zemí NATO, včetně Česka a Slovenska, uzavřela na léta 2017 a 2018 dva kontrakty na využívání An-124, jak s Rusy, tak s Ukrajinci. Platnost těchto kontraktů vyprší 31. prosince 2018.

Miliardová zakázka pro Boeing. Aerolinky Lion Air koupí padesát letadel

Podle německé televize ARD z loňských 1600 letových hodin An-124 z programu SALIS připadlo 973 na Volga-Dněpr a 629 na ukrajinského Antonova. Ukrajinci si účtovali 37 tisíc eur za letovou hodinu, Volga-Dněpr 23 300. Největším uživatelem byly německé ozbrojené síly, které si loni rezervovaly 1080 letových hodin a 980 hodin letos. Francie využívala i služeb společnosti International Chartering Systems, která operuje s letouny An-124 ruského ministerstva obrany.

Ruské konzervárně komplikují byznys sankce. Podívejte se, jak to vypadá na její lince
Ruské hrozby jsou jen signály. Nedokážu si představit opětování palby, říká Mark Galeotti
Dokumentaristka: Miliony mrtvých za Stalina? On za to zodpovědný není, řekly mi Rusky
Devět gigantů brázdících oceány: od obří jachty po největší nákladní loď světa
Z nebe mizejí jumbo jety. Prohlédněte si vrakoviště, kde stará letadla končí

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!