Vojenské náklady členských států NATO už nebudou přepravovat ruské Ruslany | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Vojenské náklady členských států už NATO nebudou přepravovat ruské Ruslany

ČTK

Ruské aerolinky Volga-Dněpr od příštího roku přestanou přepravovat vojenské náklady členských států Severoatlantické aliance svými těžkými dopravními letouny Antonov An-124 Ruslan. Uvedl to ruský list Kommersant s odvoláním na nejmenovaný zdroj z firmy, podle kterého rozhodnutí padlo kvůli sankční politice západních zemí. Firma se místo toho soustředí na přepravu civilních nákladů. Ruské rozhodnutí se může dotknout i Česka a Slovenska.

O chystaném kroku ruské firmy nejprve informovala francouzská média, podle kterých "Putin přistřihl křídla" francouzským ozbrojeným silám. Právě francouzské armády - vedle německé - se totiž nejvíce dotkne ruský krok, který zkomplikuje a prodraží logistiku vojenských operací v cizině.

Například francouzská operace proti tuarežským povstalcům a radikálním islamistům v Mali v roce 2013 se mohla uskutečnit i díky nasazení obřích An-124, schopných přepravit až 120 tun nákladu. Jen v lednu a únoru 2013 na 110 letů dopravních letadel ze zemí NATO do Mali, hlavně britských strojů C-17, připadalo 115 letů An-124, připomněl list.

Nouzové přistání do vody i oheň na palubě. Podívejte se, kde trénují posádky Turkish Airlines

Státy NATO si pronajímají letouny An-124 od roku 2006 v rámci programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a ruské Volga-Dněpr. Letová hodina podle deníku loni vycházela na 36 tisíc až 56 tisíc eur (asi 909 tisíc až 1,4 milionu korun). Avšak podle údajů, které zazněly ve francouzském parlamentu, k nahrazení jednoho An-124 bude zapotřebí pěti evropských transportních letounů Airbus A400M, což letové náklady zhruba ztrojnásobí.

Předloni ukrajinská společnost Avialinii Antonova ukončila spolupráci s Volga-Dněpr s odůvodněním, že Ukrajinci nemohou technicky pomáhat Rusku, protože by tak napomáhali i ruské agresi na východě Ukrajiny, připomněl Kommersant. Dodal, že proto desítka evropských zemí NATO, včetně Česka a Slovenska, uzavřela na léta 2017 a 2018 dva kontrakty na využívání An-124, jak s Rusy, tak s Ukrajinci. Platnost těchto kontraktů vyprší 31. prosince 2018.

Miliardová zakázka pro Boeing. Aerolinky Lion Air koupí padesát letadel

Podle německé televize ARD z loňských 1600 letových hodin An-124 z programu SALIS připadlo 973 na Volga-Dněpr a 629 na ukrajinského Antonova. Ukrajinci si účtovali 37 tisíc eur za letovou hodinu, Volga-Dněpr 23 300. Největším uživatelem byly německé ozbrojené síly, které si loni rezervovaly 1080 letových hodin a 980 hodin letos. Francie využívala i služeb společnosti International Chartering Systems, která operuje s letouny An-124 ruského ministerstva obrany.

Sankce brzdí výrobu konzervovaného masa v Kaliningradu. Podívejte se do jedné z továren
Ruské hrozby jsou jen signály. Nedokážu si představit opětování palby, říká Mark Galeotti
Dokumentaristka: Miliony mrtvých za Stalina? On za to zodpovědný není, řekly mi Rusky
Devět gigantů brázdících oceány: od obří jachty po největší nákladní loď světa
Soumrak jumbo jetů. Prohlédněte si „hřbitov“, kde stará letadla končí

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!