Volkswagen se musí rychle transformovat, aby neskončil jako Nokia, říká šéf koncernu Diess

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 Zdroj: Reuters

Výroba v bratislavské továrně automobilky Volkswagen
Výroba v bratislavské továrně automobilky Volkswagen
Generální ředitel VW Herbert Diess
Generální ředitel VW Herbert Diess
5
Fotogalerie

Volkswagen se musí urychleně transformovat, aby se nestal další Nokií, kterou na trhu mobilních telefonů předstihl Apple. Vyššímu managementu německého koncernu to řekl generální ředitel VW Herbert Diess. Automobilový koncern chce restrukturalizací majetku, snížením nákladů a expandováním do nových technologií zvýšit svou tržní hodnotu na 200 miliard eur (přes pět bilionů korun) ze stávajících zhruba 91 miliard eur.

Autovýrobci zvyšují výdaje na výzkum a vývoj, aby udrželi krok s technologickými soupeři, kteří vyvíjejí samořídící vozy. Regulační orgány zpřísnily emisní pravidla, a tak musí výrobci přicházet s čistšími spalovacími motory a vyvíjet elektrická auta, uvedla agentura Reuters.

"Otázka zní: Jsme dostatečně rychlí?" řekl ve čtvrtek Diess. "Budeme-li pokračovat současnou rychlostí, bude to velmi těžké," dodal. "Z výrobce tradičních vozů se VW přeorientovává na vozy samořídící a připojená na internet a tento krok se neobejde bez snížení nákladů a zvýšení efektivity," řekl Diess. "Éra klasických autovýrobců skončila," dodal.

Aby koncern splňoval přísná emisní pravidla, musí si poradit se softwarem i elektronikou ve vozech a dále vyrábět řadu elektrických aut i baterií, domnívá se šéf VW. "Jde o nejtěžší výzvu, jaké kdy Volkswagen čelil," řekl Diess. Podle něj by se měl automobilový koncern v roce 2020 snažit udržet ziskovou marži. VW se pokusí fungovat jednodušeji, zvýšit produktivitu a snížit náklady.

Koncern omezí zdroje nyní vyčleněné na vývoj aut na vodíkový pohon, protože ty nebudou nejméně ještě jedno desetiletí tak konkurenceschopné jako vozy elektrické. Zdroje ubudou i divizi Moia, která se zaměřuje na moderní dopravní služby typu sdílení automobilů, uvedl Diess.

Má-li VW transformací zdárně projít, musí se soustředit na své silné stránky a nechat stranou vše, co brání zvyšování výkonu, řekl šéf koncernu. Vstup nákladní divize Traton na burzu loni v červnu byl jen prvním krokem k modernizaci portfolia majetku, uvedl Diess. Zmínil také, že pro divize Renk, která dělá převodovky, a MAN Energy Solutions, jež vyrábí naftové motory, se hledá nový majitel.

Volkswagen je největším výrobcem aut na světě, skupina vlastní celkem dvanáct značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Nokia bývala kdysi největším výrobcem mobilních telefonů na světě s podílem až čtyřicet procent, ale promeškala nástup chytrých telefonů, u kterých ji zastínily firmy Apple a Samsung. Výrobu mobilních telefonů pak Nokia v roce 2014 prodala Microsoftu a zaměřila se na síťové vybavení a portfolio patentů na mobilní přístroje.