Vzniká čtvrtá největší automobilka světa. Koncerny PSA a Fiat Chrysler se spojí

Závod PSA ve francouzském Sochaux

Závod PSA ve francouzském Sochaux Zdroj: PSA

Závod PSA ve francouzském Sochaux
Lakovna v brazilském závodě PSA Porto Real
Peugeot
Největší evropskou automobilkou je PSA Peugeot Citröen
Největší evropskou automobilkou je PSA Peugeot Citröen
25
Fotogalerie

Představenstva francouzské PSA a italsko-amerického Fiatu Chrysler (FCA) schválila fúzi. Spojením vznikne čtvrtá největší automobilka na světě podle objemu prodeje s tržní hodnotou kolem 50 miliard dolarů (1,1 bilionu korun). Transakce by měla být uzavřena do 12 až 15 měsíců, uvedly PSA a FCA.

Nový automobilový gigant by měl ročně dodávat na trh 8,7 milionu vozů. Větší budou pouze německý Volkswagen, japonská Toyota a francouzsko-japonská skupina Renault-Nissan. Podle dřívějších informací francouzského ministerstva hospodářství a financí bude sloučený podnik zaměstnávat zhruba 400 tisíc lidí. Roční tržby sloučeného podniku by se měly pohybovat kolem 170 miliard eur.

Automobilky díky spojení každoročně ušetří zhruba 3,7 miliardy eur, aniž by bylo nutné uzavřít některé výrobní závody, uvedly automobilky v prohlášení. Sloučená firma bude schopna sdílet náklady vývoje elektrických a autonomních vozů a sdílet automobilovou technologii. 

Generálním ředitelem sloučeného podniku bude šéf PSA Carlos Tavares, předsedou představenstva John Elkann, který stejnou funkci zastává už ve Fiatu Chrysler. Elkann je prapravnukem zakladatele Fiatu Giovanniho Agnelliho staršího. Ve firmě zůstane i dosavadní generální ředitel Fiatu Chrysler Mike Manley, i když nebylo oznámeno v jaké funkci, stejně jako nebylo uvedeno jméno nového podniku.

Čínská společnost Dongfeng Motor Group, která má nyní v PSA 12,2procentní podíl, odprodá 30,7 procenta akcií PSA. V novém podniku si tak podrží jen 4,5 procenta. Krok má umožnit snazší schválení fúze regulačními orgány.

„Naše spojení je obrovskou příležitostí upevnit si postavení v automobilovém průmyslu v čase, kdy se snažíme zvládnout přechod do světa čisté, bezpečné a udržitelné mobility a dodávat spotřebitelům prvotřídní výrobky, technologie a služby,“ řekl Tavares. Jeho mandát v nové firmě má být pětiletý.

PSA zaštiťuje značky Peugeot, Citroën a Opel, FCA pak kromě Fiatu například Jeep, Alfa Romeo či Ram.

Sloučení obou automobilových skupin dnes ocenil italský ministr financí Roberto Gualtieri. Zdůraznil ale, že Řím bude bedlivě sledovat dopady na pracovní místa a investice.

Od konce října, kdy automobilky oznámily, že jednají o fúzi, přidaly akcie Fiatu asi 16 procent. Akcie PSA za stejné období naopak více než osm procent ztratily. Ráno akcie obou firem zamířily vzhůru, odpoledne už ale téměř všechny zisky odevzdaly.