S postupujícím rokem klesá také dynamika růstu. Zatímco ještě v únoru přesahoval 11 procent, v srpnu už byl necelých pět procent a v září se vybralo o pouhé jedno procento více než loni. Problémy proto bude mít hlavně Státní fond dopravní infrastruktury.
„Pro letošek předpokládáme výběr kolem 8,5 miliardy korun. V rozpočtu přitom počítáme s 10,2 miliardy korun, takže ten propad je obrovský,“ uvedl šéf fondu Tomáš Čoček. Rozdíl mezi odhadem a skutečností připisuje především výrazné „ekologizaci“ dopravy. Výrazně totiž stoupl počet vozidel s emisní třídou Euro5, která je z hlediska mýtného nejlevnější, neboť se u ní neměnily sazby. Naopak ubylo aut v horších emisních kategoriích.
„Dopravci obměnili vozový park, což je sice z hlediska životního prostředí perfektní, ale nám se propadá mýto,“ doplnil Čoček. Majitelé nákladních aut si navíc vymohli množstevní slevy z mýtného. Po jejich uvedení do praxe by mohla celková suma slev činit až 350 milionů korun ročně.
Tomáš Čoček: Bez dalších miliard je ohrožena modernizace D1
Mýtné si díky dnu navíc udrželo meziroční nárůst o 11 %
Dominantně se na platbách mýta podílí kamiony s hmotností nad 12 tun (87,5 %), vozidla nad 3,5 tuny zaplatí 11 procent, na autobusy zbývá přibližně jedno procento. Nejvýnosnější dálnicí je D1, kterou následují D5, D8 a Pražský okruh.