Vyškolí Češi Číňany? Řízení letového provozu jedná o výstavbě základny v Asii

Jan Klas, generální ředitel státního podniku Řízení letového provozu

Jan Klas, generální ředitel státního podniku Řízení letového provozu Zdroj: Jiří Koťátko

Řízení letového provozu v Jenči u Prahy má na starosti celou Českou republiku.
Řízení letového provozu v Jenči u Prahy má na starosti celou Českou republiku.
Řízení letového provozu v Jenči u Prahy má na starosti celou Českou republiku.
Řízení letového provozu v Jenči u Prahy má na starosti celou Českou republiku.
Řízení letového provozu v Jenči u Prahy má na starosti celou Českou republiku.
10
Fotogalerie

Státní podnik Řízení letového provozu zvažuje výstavbu základny v Číně, kde by Češi školili Asiaty v organizování vzdušného prostoru. Podle generálního ředitele ŘLP Jana Klase totiž s výrazným nárůstem leteckého provozu stoupne i poptávka po takto zaměřených školách. V současnosti dochází ke vzájemnému vyjednávání o možnostech spolupráce mezi českým ŘLP a jeho čínským protějškem ATM Bureau China, jehož generální ředitel Čche Ťin-ťün má kvůli této věci přiletět do Prahy v příštím roce.

Kvůli odlišnostem výcviku v Česku a Číně ŘLP nejdříve počítá s pilotním projektem, který by zahrnoval výcvik omezeného počtu Číňanů v Česku.

ŘLP nyní pracuje na tom, aby letové dispečery z ciziny dostalo na své kurzy v Praze. Jejich pořádání by následně mohlo podniku otevřít dveře v zahraničí. „Kurzy by byly podmíněné tím, že bychom mohli cvičit právě i v Asii. Číňané mají zájem podívat se, jak organizujeme vzdušný prostor, jak spolupracujeme s vojáky. To jsou vždy první kroky, které mohou vést k byznysu. A už se dějí,“ zakončil Klas.

Pokud by dopadla tato iniciativa úspěšně a ŘLP rozhodlo o výstavbě základny, podnik by provedl analýzu obchodních příležitostí pro celý region jihovýchodní Asie. „Nejednalo by se pouze o Čínu, protože pozitivní signály máme i z Vietnamu nebo Thajska,“ vysvětlil Richard Klíma, mluvčí podniku.

„Asie je pro nás nejperspektivnějším trhem, bylo by pro nás zajímavé tam vybudovat základnu. Čína je velmi lákavá, bude muset vyškolit obrovské množství řídících letového provozu, nemá k tomu ale dostatečné kapacity,“ řekl E15.cz Klas. Ve vyjednáváních prý velmi napomáhají také velvyslanci v Laosu a Vietnamu. 

Zatímco v hlavním byznysu, řízení letového provozu, Klas nevnímá ostatní evropské protějšky jako konkurenty, v doplňkových službách je to jiné – například právě ve výcviku řídících. ŘLP působí také v oblasti kalibračních letů. 

Školicí byznys je ale pro ŘLP lákavý nejen v Asii, ale i Evropě. V květnu podnik podepsal zakázku za dvanáct milionů korun na Maltě. Prostřednictvím českého výcvikového střediska CANI - Czech Air Navigation Institute – bude vyškolena sedmdesátka tamějších řídících.

Státnímu podniku se dlouhodobě daří. Loni vykázal hrubý zisk 484 milionů korun při rekordním obratu 4,2 miliardy, přičemž státní kase přispěl jednou miliardou. Financován je z peněz plynoucích z poskytovaných služeb.

Řízení letového provozu v Jenči u Prahy má na starosti celou Českou republiku. Jak to v budově vypadá? Podívejte se.