Státem udělených pokut leteckým dopravcům přibývá

Letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla v Praze Zdroj: Profimedia

Letiště Václava Havla v Praze
Letiště Václava Havla v Praze
Letiště Václava Havla v Praze
Letiště Václava Havla v Praze
5
Fotogalerie

S masivně nabobtnávající leteckou dopravou v Česku přibývá i letů, během kterých dopravce poruší svůj závazek vůči cestujícím. Přestupkových řízení mezi Úřadem pro civilní letectví a dopravci však přibývá vyšším tempem, než jakým roste počet pasažérů na českých letištích.

V letech 2014 až 2017 vedl úřad podřízený ministerstvu dopravy dohromady šest přestupkových řízení s dopravci a udělil pokuty v celkové výši 350 tisíc korun. Jen za první polovinu letošního roku ovšem vedl jedenáct pravomocně ukončených přestupkových řízení a udělil pokuty zatím v celkové výši 248 tisíc. Nejvíce musel zaplatit dopravce Travel Service – 110 tisíc korun. Tomu byla uložena zároveň i nejvyšší pokuta ve sledovaném období, a to v roce 2014 ve výši 150 tisíc.

„Úřad vede s leteckým dopravcem přestupkové řízení v případě, že nesplní informační povinnost vůči cestujícím, nezajistí přesměrování letu nebo neproplatí výdaje s tím spojené, nezajistí péči nebo neuhradí škodu vzniklou v souvislosti s odepřením nástupu na palubu letadla, zrušením či zpožděním letu,“ vysvětlil mluvčí úřadu Vítězslav Hezký.

Doplnil také, že loni přibylo stížností cestujících ohledně uplatnění nároků na kompenzace za problémový let – přibližně o třetinu na 946. Za letošek zatím čísla nejsou k dispozici.

Právě na podnět cestujících se úřad problémovými lety zabývá. Podle Hezkého si lze významný nárůst stížností vysvětlit jejich vyšší informovaností. Vybrané peníze na pokutách putují do státního rozpočtu.

Nárůst počtu přestupkových řízení a výše pokut přitom svým tempem převyšuje zvyšující se počet cestujících. Jen největší české letiště v Praze Ruzyni, které představuje zhruba devadesát procent tuzemského leteckého trhu, letos počítá s desetiprocentním meziročním růstem počtu cestujících. Podobně jsou na tom i ostatní velká letiště.

Mezi nejčastější prohřešky dopravců patří právě zrušené nebo zpožděné lety. Těch zrušených (do jednoho dne před plánovaným letem) bylo na Letišti Václava Havla předloni 1879, loni 1852 a letos do patnáctého června zatím 1056. U zpožděných letů je bilance letiště stabilní, v letech 2016 až 2018 neodletěla načas vždy zhruba čtvrtina letů při průměrném zpoždění čtrnáct minut.

Rušení či zpoždění letů může způsobit například počasí, údržba či technická závada letadla, provozní omezení letišť, stávky na straně řízení provozu či pozemního personálu letišť. „Nejčastějším důvodem zpoždění jsou obvykle pozdní přílety z jiných letišť, které každoročně představují polovinu všech zpoždění,“ uvedla Kateřina Pavlíková z tiskového oddělení Letiště Praha.

Podle Jana Klase, generálního ředitele řízení letového provozu a nově i předsedy výkonných ředitelů evropských poskytovatelů ŘLP, se přitom Česko musí připravit na dvojnásobně vysoký objem leteckého provozu v příští dekádě.

„U nás a v Evropě se kalkuluje se zdvojnásobením stávajícího objemu letů, růst je enormní. Bude to vyžadovat systémové změny, letectví se vyvíjí velmi dynamicky. Až tak, že nám to přidělává spíše vrásky než radost. Systém s takto výrazným nárůstem nepočítal,“ řekl deníku E15.

Pravomocně ukončená přestupková řízení v uplynulých letech

2014: 1 řízení s Travel Service - pokuta 150 000 korun

2015: 2 řízení s Travel Service a Brussels Airlines - pokuta dohromady 60 000 korun

2016: 1 řízení s Wizz Air - pokuta 80 000 korun

2017: 2 řízení, z nichž bylo jedno ukončené s dopravcem Iberia - pokuta 60 000 korun

2018: 11 řízení, která byla zatím ve třech případech ukončena pokutou - Travel Service 110 000 korun, Bulgaria Air 65 000 korun a TAP Air Portugal 60 000 korun

*Nezávisle na postupu Úřadu pro civilní letectví a pokutě udělené leteckému dopravci se cestující domáhají svých práv rovněž u příslušného civilního soudu.