Přes Atlantik za dvě hodiny. Boeing představil projekt nadzvukového letadla

Nadzvukový Boeing

Nadzvukový Boeing Zdroj: Boeing

Americký výrobce letadel Boeing poodhalil nový letoun, který má navázat na éru nadzvukového cestování. Koncept, který firma představila na konferenci AIAA (Americký institut letectví a astronautiky), má dosahovat rychlosti až Mach 5. Podle společnosti by se měl nadzvukový letoun dostat do provozu za dvacet až třicet let.

Nově představený projekt navazuje na studii, kterou Boeing ukázal již letos v lednu jako průzkumný letoun. Stroj by však podle aktuálních informací neměl sloužit pouze pro vojenské účely, výrobce počítá i s komerčním využitím pro přepravu cestujících.

I přesto, že by měla rychlost letounu přesahovat šest tisíc kilometrů za hodinu, Boeing počítá i s výkonnějšími verzemi, které by mohly následně vzniknout. S rostoucí rychlostí však budou přímo růst i nároky na materiály, na jejichž vývoji musí společnost dále pracovat. I tak by plánovaná rychlost pěti Machů měla stačit k tomu, aby stroj překonal Atlantský oceán během dvou hodin, na přelet Tichého oceánu pak bude stačit o hodinu více.

„Letoun vám dovolí přeletět oceán tam a zpět za jediný den, což je to, co mnoho cestujících požaduje,“ vysvětlil pro server Wired.com Kevin Bowcutt, který v Boeingu vede vývoj nadzvukových technologií. Při projektování motorů se přitom inženýři inspirovali průzkumným letounem z 60. let Lockheed SR-71 Blackbird. Ten drží do dnešních dní rychlostní rekord coby nejrychleji letící stroj s lidskou posádkou.

Velikostí by se měl nový nadzvukový letoun, který doposud nemá konkrétní jméno, zařadit mezi soukromá byznysová proudová letadla a dopravní Boeing 737. Očekávaná kapacita stroje může být až 100 cestujících v závislosti na vnitřní konfiguraci.

Kromě rychlosti má být ve srovnání s běžnými letadly mimořádná také cestovní hladina, ve které se bude letadlo pohybovat. Zatímco běžné dopravní stroje létají ve výšce třicet až čtyřicet tisíc stop (devět až dvanáct kilometrů), nový Boeing bude létat v třiceti kilometrech. V té budou moci cestující pozorovat zakřivení země i černou oblohu, při startu také zažijí pocit přetížení po dobu až patnácti minut.

Boeing slibuje, že by se měl nadzvukový letoun dostat do provozu za dvacet až třicet let, první prototyp by přitom mohl vzniknout už za dekádu. Bude mít však silnou konkurenci, o podobném projektu uvažují i jiní výrobci a dopravci. Některé návrhy ale počítají pouze s rychlostí kolem jednoho Machu, která je však z hlediska aerodynamiky komplikovaná. Právě u této hodnoty totiž významně rostou síly, které musí stroj překonat.