Vysoká nehodovost ruských letadel je už mýtus, tvrdí expert
Nedávná letecká tragédie ruské společnosti Saratovské aerolinie stála život všech 71 osob na palubě, příčina nehody je stále neznámá. Za poslední roky přitom nejde o ojedinělou nehodu ruského letadla. Podle Ladislava Kellera, pilota a někdejšího vedoucího oddělení bezpečnosti a prevence nehod u firmy Travel Service, je ale představa o vyšší nebezpečnosti ruské letecké dopravy zavádějící. „Rusové se z incidentů poučili, špatná pověst je spíše záležitost médií,“ říká Keller, který je mimo jiné také autorem knihy Nehody dopravních letadel v Československu.
Statistická pravděpodobnost, že člověk přijde při civilním letu v důsledku havárie o život, byla v sedmdesátých letech v průměru jedna ku 264 tisícům. Loni to bylo jedna ku 127,5 milionu. Čím si vysvětlujete, že globálně leteckých nehod dlouhodobě ubývá, ale o tragédiích ruských letadel v posledních letech slyšíme poměrně často?
Vysokou nehodovost v Rusku lze v současné době považovat za mýtus. Je na srovnatelné úrovni s vyspělými zeměmi, jako jsou například USA, Kanada nebo Evropská unie. Jen pro srovnání, za poslední tři roky (2015, 2016, 2017) došlo v Rusku v obchodní letecké přepravě s kapacitou větší než dvanáct osob ke dvěma nehodám, při nichž zemřel alespoň jeden člověk.
V USA k šesti nehodám a v EU k pěti nehodám s fatálními následky. Rusové se z incidentů poučili a nehodovost snížili na úroveň vyspělých zemí. Že má v současné době Rusko špatnou pověst, je spíše záležitost médií, která neberou v úvahu současný stav ruských aerolinií a nehodovosti v Rusku.
Dlouhodobě se mluví o špatném stavu ruských letadel, je to hlavní příčina zaostalosti ruského letectví?
To, co jste se popsal v otázce, je situace tak před deseti a více léty. V současné době ruské letecké společnosti vyřadily zastaralou ruskou techniku, například TU-134 a AN-24 a nahradily ji novými moderními dopravními letouny, zejména od společností Boeing a Airbus.
V menší míře se používají novější typy od ruských výrobců, například An-148 nebo opravdu moderní Su-100, který je svými parametry na stejné úrovni, jako jsou letadla stejné kategorie od jiných světových výrobců, například od společnosti Embraer.
Bojí se firmy z leteckého průmyslu spolupracovat s ruským leteckým byznysem kvůli jeho skutečné či domnělé nehodovosti?
Nebojí. Důkazem je to, že ruští výrobci montují do svých letadel motory a avioniku od západních výrobců.
14. září 2008 - Zřícení letadla Boeing 737 ruské společnosti Aeroflot u města Perm na Uralu nepřežil nikdo z 88 lidí na palubě. Mezi 82 cestujícími byly dvě desítky cizinců. 10. dubna 2010 - U západoruského Smolenska havaroval při přistání v husté mlze polský vládní speciál Tu-154M s polskými představiteli. Zahynulo všech 96 osob na palubě (89 cestujících a sedm členů posádky) včetně prezidenta Lecha Kaczyńského. 21. června 2011 - Nehodu letadla u Petrozavodska na severozápadě Ruska nepřežilo 44 pasažérů. 7. září 2011 - Při havárii letounu Jak-42 v ruské Jaroslavli zahynulo osm členů posádky a 37 hráčů a funkcionářů týmu Lokomotiv Jaroslavl, včetně tří českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka. 2. dubna 2012 - U sibiřského města Ťumeň se krátce po startu zřítil dvoumotorový turbovrtulový stroj ATR-72 společnosti UTair se 43 lidmi na palubě. Nehodu nepřežilo 31 osob. 17. listopadu 2013 - V centrálním Rusku se při pokusu o přistání u města Kazaň zřítilo letadlo Boeing 737. Zahynulo 50 lidí - 44 cestujících a šest členů posádky. 19. března 2016 - Při leteckém neštěstí na jihu Ruska zahynulo 62 lidí. Boeing 737-800 letící z Dubaje se zřítil za špatné viditelnosti při přistávání na letišti v Rostově na Donu a začal hořet. 25. prosince 2016 - Krátce po startu z ruského Adleru u Soči se zřítilo do Černého moře ruské letadlo Tu-154 s 92 lidmi na palubě včetně 64 členů slavného Alexandrovova armádního souboru písní a tanců. Katastrofu nikdo nepřežil. 11. února 2018 - Při havárii letadla ruské společnosti Saratovské aerolinie, které se zřítilo krátce po startu z moskevského letiště Domodědovo, zahynulo podle neoficiálních zdrojů jedenasedmdesát lidí. Na palubě stroje An-148, který mířil do jihoruského města Orsk, bylo 65 cestujících a šestičlenná posádka. |