Ryanairu se daří i navzdory stávkám, další ale mohou brzy propuknout

Ryanair

Ryanair Zdroj: profimedia.cz

Ryanair
Ryanair
Boeing 737 aerolinek Ryanair
Ryanair
5
Fotogalerie

Aeroliniím Ryanair se daří. Za třetí čtvrtletí ohlásily překvapivě vysoký zisk. Irský nízkonákladový dopravce si meziročně polepšil o dvanáct procent na 106 milionů eur. A to i přesto, že musel v loňském roce rušit tisíce letů a kvůli nedostatku pilotů dokonce i odstavit pětadvacet svých letadel. 

Vedení lídra evropského trhu leteckých nízkonákladových společností rovněž předpokládá, že se množství přepravených osob do konce března meziročně o milion zvýší na 130 milionů cestujících.

„Navýšení zisku i počtu pasažérů posiluje pozici managementu, který zvládl krizi při rušení letů. Vůbec je to neoslabilo, naopak. Vděčí zato celosvětovému trendu, kdy osobní letecká doprava roste,“ říká odborník na leteckou dopravu Petr Kováč z poradenské společnosti C-CorpFin.

Ryanair přitom čelí dalším hrozbám stávek pilotů, které mohou přijít už na Velikonoce. Dopravce navíc nejeví příliš velkou snahu stávkám předejít - uvedl, že se postaví „směšným požadavkům pilotů“, i kdyby to mělo znamenat právě stávky.

„Podzimní problémy se dotkly přibližně osmnácti tisíc letů, což tvoří jen asi tři procenta celkového ročního provozu Ryanairu – což je zhruba šest set tisíc letů. Jedná se tak spíš o problém z hlediska PR, jelikož si Ryanair kromě obrazu poskytovatele služeb v dobrém poměru ceny a výkonu zakládá i na spolehlivosti,“ komentuje dopravní expert společnosti Deloitte Jakub Habarta.

Vedení dopravce předpokládá, že do konce března bude zisk po zdanění činit 1,4 až 1,45 miliardy eur.

„Před Ryanairem je několik momentů, které mohou růst zastavit. Vedle stávek to je také brexit, který může ve střednědobém horizontu významně ovlivnit budoucí hospodaření, negativní dopady mohou být obrovské,“ říká Kováč. „Tlak na navýšení odměn personálu stál v minulosti velké částky. Kdyby odbory dál tlačily na zvýšení mezd, model nízkonákladových aerolinií začíná mít problém,“ dodává.

Ačkoliv evropská jednička v počtu přepravených cestujících vyplatila 25 milionů eur za kompenzace zákazníkům a 45 milionů eur za zvýšení platů pilotům, například těm v Británii od ledna narostly mzdy až o pětinu, i tak překonala předpovědi analytiků. Ty počítaly se ziskem milionů eur.

Ryanair přidá ojedinělou přímou linku do Jordánska

Ryanair také oznámil, že do konce října spustí novou pravidelnou linku z Prahy do hlavního města Jordánska – Ammánu. Zahájení letů je součástí expanze společnosti na Blízkém východě.

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair spustí od konce letošního října novou pravidelnou linku z Prahy do jordánské metropole Ammánu.. ČTK to dnes oznámilo Letiště Praha, podle kterého to bude první pravidelné spojení Prahy s Jordánskem.

Ryanair bude z Letiště Václava Havla létat do Ammánu dvakrát týdně Boeingem 737. "Během provozu linky v zimní letové sezoně očekáváme, že novou linku může využít více než čtrnáct tisíc cestujících v obou směrech. V případě celoročního provozu potom více než 35 tisíc," uvedla Kateřina Pavlíková z tiskového oddělení Letiště Praha. Prodej letenek by měl podle informací Ryanairu začít na jeho webu během února.

Za dobrými výsledky stojí i výnosy z volitelných služeb, na které Ryanair dlouhodobě sází – například platba za výběr konkrétního sedadla v letadle nebo příplatky za zavazadla.

„Tržby z doplňkového prodeje stoupaly 12procentním tempem – rychleji, než stoupaly prodeje letenek. Je to dáno vysokou 96procentní průměrnou naplněností letadel, která je v oboru spíše výjimkou,“ říká Habarta.

Ryanair také oznámil, že vrátí akcionářům 750 milionů eur prostřednictvím zpětného odkupu akcií, jejich hodnota ale nemusí růst věčně. Analytici upozorňují, že firmu v budoucnu čekají vyšší náklady za pohonné hmoty i mzdy pilotů. Růst cen ropy na světových trzích se podle šéfa firmy Michael O'Learyho promítne do cen letenek až v příštím roce.