Vytlačují České dráhy konkurenci nízkými cenami? Vyšetřuje to Evropská komise

České dráhy (ilustrační foto)

České dráhy (ilustrační foto) Zdroj: Isifa

Více peněz do vlaků. České dráhy plánují letos zvýšit investicedo modernizace vlaků nejméně na 7,1 miliardy korun, případně až na 8,6 miliardy, pokudzajistí financování. Loňské investice dráhy odhadují na 5,6 miliardy korun. ČD dokončízprovoznění 75 souprav City Elefant a začnou nasazovat 33 motorových vozů RegioShuttle.Pro dálkovou dopravu firma do poloviny roku nasadí 110 vylepšených rychlíkových vozů.Bude také pokračovat modernizace 19 dieselových lokomotiv Brejlovec (na snímcích).
České dráhy, Pendolino, vlak
Vlak Railjet pro České dráhy v rakouské továrně Siemensu
Vlak Railjet pro České dráhy v rakouské továrně Siemensu
České dráhy
16
Fotogalerie

Evropská komise vyšetřuje, zda České dráhy (ČD) ve snaze vytlačit v osobní železniční dopravě konkurenci neúčtovaly ceny, které byly nižší než náklady. Takový postup by totiž byl v rozporu s antimonopolními pravidly unie, upozornila komise. České dráhy zopakovaly, že podle nich žádné nařízení porušeno nebylo.

 

"Musíme podrobně prozkoumat obchodní praktiky společnosti České dráhy, abychom se ujistili, že nevytlačují konkurenty v neprospěch cestujících," uvedla v tiskové zprávě eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Komise upozornila, že dnešní krok nepředjímá výsledek vyšetřování. Kvůli šetření komise letos v dubnu uskutečnila kontroly v prostorách ČD.

"Trváme na tom, že k porušení zákona z naší strany nedošlo a jsme připraveni to Evropské komisi dokladovat, stejně jako to činíme v případě šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)," řekl mluvčí drah Radek Joklík. České dráhy ve stejné věci loni prvoinstančně vyhráli soud se soukromou společností Leo Express, která dráhy kvůli údajnému zneužití dominantního postavení zažalovala. Na aktuálním vyšetřování bude dopravce s Evropskou komisí spolupracovat, dodal mluvčí.

Naopak soukromí konkurenti Českých drah zahájení vyšetřování vítají. "Potvrzuje se naše podezření, že chování ČD je nekalosoutěžní. Před naším vstupem ČD účtovaly na trase Praha - Ostrava přes 600 korun za jízdenku do Pendolina a vykazovaly ztrátu. V reakci na náš vstup snížily cenu za jízdenku o 60 procent," uvedl v tiskovém prohlášení Leo Express. Podobně i RegioJet Radima Jančury uvedl, že evropské orgány v tomto případě nahrazují státní instituce, které selhávají, nebo nejsou dostatečně aktivní.

Věcí se Brusel podle tiskové zprávy "bude zabývat prioritně". Pro vyšetřování nejsou stanoveny žádné právní lhůty a jeho délka závisí obvykle na složitosti případu nebo třeba na tom, jak vyšetřovaná firma s komisí spolupracuje.

Unijní exekutiva dnes připomněla, že ČD byly do roku 2011 jedinou společností, která nabízela služby na železniční trati z Prahy do Ostravy. Až na tento trh vstoupily v roce 2011 a 2012 konkurenční firmy RegioJet a Leo Express, společnost ČD podle komise "značně snížila ceny účtované cestujícím na této trase".

Komise dnes zdůraznila, že vítá intenzivní cenovou konkurenci ve prospěch cestujících. Má nicméně obavy, že ČD mohly účtovat tak nízké ceny, že by ani nepokryly náklady služby. "Takové praktiky mohou bránit konkurentům, aby zůstali na trhu, což je v neprospěch cestujících," uvedla komise. Vestagerová připomněla, že hospodářská soutěž tlačí ceny dolů a zvyšuje kvalitu služeb, což je v železniční dopravě zapotřebí i s ohledem na snahu snižovat emise uhlíku.

Unijní smlouvy zakazují zneužívání dominantního postavení na trhu, které může nepříznivě ovlivnit obchod mezi členskými státy EU. Takové zneužívání může zahrnovat nepřiměřené nákupní či prodejní ceny anebo jiné nerovné obchodní podmínky.