Wizz Air v Praze klesá, obul se do letiště
Firma Wizz Air pokles pasažérských statistik vysvětluje řízeným přesunem kapacit z Prahy na jiná letiště. Ruzyňské letiště přitom dnes zástupce firmy Daniel de Carvalho podrobil zdrcující kritice za údajně vysoké letištní poplatky.
„Wizz Air celkově roste, náš růst ale přesouváme jinam, na Ruzyni pro něj nejsou podmínky. Praha prostě trpí vysokými poplatky,“ řekl Carvalho. Na dotaz, zda v úvahu připadá i úplné stažení firmy z Prahy, odpověděl vyhýbavě. „Jsme v jednání a nechceme vyvolávat nějaké spekulace,“ sdělil. Podobně mluvil v roce 2010 i irský Ryanair, a nakonec skutečně Prahu opustil.
Airbus A320 WizzAiru |
Na Ruzyni ale o snížení poplatků nechtějí ani slyšet. „Všechny aerolinie mají na Letišti Praha stejné podmínky, naše poplatky jsou přitom s výjimkou Varšavy nižší než u relevantní konkurence v blízkém zahraničí,“ řekla ruzyňská mluvčí Eva Krejčí. Poukázala přitom na skutečnost, že segment nízkonákladových aerolinií za pololetí v Praze vzrostl o dvě procenta. V červnu činil pasažérský přírůstek devět procent, tahouny jsou hlavně britští easyJet, Jet2 a norský Norwegian Air Shuttle.
Wizz Air tak je pod velkým konkurenčním tlakem, který ještě zesiluje skutečnost, že na žádné trase nemá exkluzivitu. Z Prahy létá do devíti míst, tři linky má z Brna. Carvalho přitom naznačil, že právě Brno by mohlo na ústupu z Prahy vydělat. Wizz Air se na českém trhu objevil nečekaně v roce 2009 poté, co se do problémů dostaly SkyEurope. Loni přepravil na „českých“ linkách 680 tisíc pasažérů, meziročně o 20 tisíc méně.
Airbusy A320 společnosti Wizzair na letišti v Budapešti |
Centrála Wizz Air v Budapešti
Letos vedení společnosti očekává pokles k hranici 600 tisíc. V Praze firma podle počtu cestujících klesla na páté místo. Celkově loni letadly Wizz Airu letělo na 11 milionů lidí, předloni necelých deset milionů. Firma má 16 základen hlavně ve střední a východní Evropě, využívá 39 letadel.