Zakletá D8 má další problémy: U Prackovic je nestabilní podloží

Ministr dopravy Dan Ťok a ředitel ŘSD Jan Kroupa oznamují problémy s podložím na dálnici D8

Ministr dopravy Dan Ťok a ředitel ŘSD Jan Kroupa oznamují problémy s podložím na dálnici D8 Zdroj: ČTK

Ministr dopravy Dan Ťok a ředitel ŘSD Jan Kroupa oznamují problémy s podložím na dálnici D8
Ministr dopravy Dan Ťok a ředitel ŘSD Jan Kroupa oznamují problémy s podložím na dálnici D8
Dálniční problém. Po posledním verdiktu krajského úřadu může stavba finálního úseku dálnice D8 s délkou 4,7 kilometru opět začít. Otázkou je, na jakdlouho, protože ekologové se zřejmě znovu obrátí na soud
Rozestavěná dálnice D8
ilustrační foto (úsek na D8)
12
Fotogalerie

Na rozestavěné dálnici D8 se objevily další problémy se stabilitou podloží. Konkrétně jde o úsek nedaleko Prackovic nad Labem, který sousedí s úsekem, na němž se už v minulosti sesul svah. Pokud budou problémy ohrožovat dopravu, bude posunut termín otevření dálnice. Původně byl stanoven na 17. prosince. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

 

"Nepustíme tam nikoho, pokud by ta dálnice nebyla stoprocentně spolehlivá," uvedl Ťok. Bezpečnost provozu je podle ministra důležitější než slibovaný termín. Přesto ale úřad zatím s otevřením dálnice v prosinci počítá. S Ředitelstvím silnic a dálnic nyní pracuje na vyřešení problému.

Na otevření dálnice čekají obyvatelé Ústeckého kraje i podnikatelé. "Dálnice D8 je pro nás životně důležitá. Pro nás je hlavní, aby se nejen dokončila, ale hlavně zprovoznila," řekl současný hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM).

"Pokud se to podaří v prosinci, bude to nejkrásnější dárek k Vánocům pro obyvatele Lovosic, ústeckého Vaňova, Velemína a dalších obcí, přes které se denně valí desetitisíce kamionů," zdůraznil Bubeníček. Podle policie kvůli nedokončené dálnici ročně zemře deset lidí na objezdových trasách podél D8 na Litoměřicku, Teplicku a Ústecku.

Stabilizace podloží násypu dálnice spočívá podle ŘSD v odvodňování rizikového svahu pomocí štěrkových stěn. Podle ředitele ŘSD Jana Kroupy se případný sesuv týká masy zeminy o hmotnosti deset tisíc tun, sledované území je ale ještě větší. 

Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se s nestabilitou podloží potýká dlouhodobě. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom, správci silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav žalovaly o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost svoji vinu odmítla.

Podle Miroslavy Pošvářové, ředitelky takzvaného Stínového ŘSD, není nový sesuv nic překvapivého. "Dlouhodobě se upozorňuje na rizikové území v délce tři kilometry, které končí opěrou mostu estakády. Opěra estakády je v pohybu od doby, kdy byla stavebně založena a měří se. Založení mostu nevyhovuje riziku sesuvu, protože piloty jsou krátké, uvedla šéfka neziskové organizace, kterou založil podnikatel Radim Jančura.

Čtete nás rádi? Podpořte nás ve finálovém hlasování v anketě Křišťálová lupa. Děkujeme.