Zapomeňte na Bártu. Ministerstvo dopravy chystá novou strategii výstavby

ministr dopravy Pavel Dobeš (VV)

ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) Zdroj: Foto E15 Robert Zlatohlavek

Bártova superkoncepce dopravy je mrtvá, ať žije strategie Dobešova. Ministr dopravy Pavel Dobeš začal se svým týmem chystat zcela nový seznam staveb, kde budou projekty seřazeny podle priorit.

„Zohledníme všechna možná kritéria, vedle intenzit dopravy například i demografické nebo socioekonomické ukazatele,“ uvedl Dobeš. Vedle potřebnosti se bude hodnotit i její připravenost, například zda stát vlastní potřebné pozemky.

Dokument, který bude hotov zhruba za rok, má sloužit především pro jednání s Evropskou komisí o financování staveb v dalším unijním programovém období. To aktuální skončí příští rok, peníze lze dočerpávat až do roku 2015. Na seznamu pracují vedle zaměstnanců ministerstva i externí odborníci například z firem Sudop nebo Mott MacDonald. Právě posledně jmenovaná přitom byla donedávna kvůli svým kritickým vyjádřením na černém seznamu ministerstva.

Dobeš zároveň představil 48 bodů, jejichž plnění má napravit korupčnickou pověst ministerstva a jemu podřízených organizací. Nově vznikne například povinnost informovat ministra o každé zadávané veřejné zakázce, chystá se systém centrálního nákupu materiálu nebo nová pravidla pro styk úředníků se zástupci firem.

Za revoluční novinku označil ministr zavedení elektronického stavebního deníku, který umožní zpětně dohledat zodpovědnost za pochybení na stavbách. „Povede to k efektivnějšímu řešení případných reklamací,“ uvedl Dobeš s poukazem na skandál kolem zvlněné dálnice D47.

Pokud jde o financování staveb, ministerstvo stále nevylučuje využití projektů PPP, které jsou nyní u ledu. Jako pilotní projekt připadá v úvahu dálnice D3 na jihu Čech. Snahy ministra Dobeše přitom trochu znehodnocuje fakt, že s plány na zlepšení efektivity výstavby či jinými strategiemi přišel téměř každý jeho předchůdce.