Zdražení jízdného a rušení spojů. Pražskou MHD čekají tvrdé škrty

Revizoři v pražské MHD

Revizoři v pražské MHD Zdroj: Mlada fronta

Pražský dopravní podnik (DPP) navrhuje zdražení předplatných kuponů na městskou hromadnou dopravu zhruba o čtvrtinu a redukci systému slev. Hodlá také rušit další spoje a omezit investice. Opatření mají ušetřit miliardy korun, a zastavit tak dlouhodobé zadlužování podniku, který je největší akciovou společností Prahy.

Vyplývá to z neveřejného materiálu, který vypracoval dopravní podnik a dnes ho dostala k projednání rada města. Podle primátora Bohuslava Svobody bude město nejprve hledat jiné cesty, než je zdražování jízdného. „Zdražení je možné až poté, co budeme vědět, že nejsme schopni uspořit na provozu firmy,“ řekl.

Hlavní město dotuje pražský dopravní podnik každoročně částkou přes deset miliard korun. Městskou společnost tíží například kontrakt se Škodu Transportation, podle kterého má do roku 2018 odkoupit celkem 250 tramvají 15T Forcity za 19,2 miliardy korun. Podle šéfa odborů DPP Luboše Olejára za návrhem zvýšení cen jízdného stojí propad v hospodaření podniku ve výši 450 milionů korun.

Loňské náklady podniku přesáhly 14 miliard korun, na jízdném ale vydělal 3,86 miliardy korun. Cestující za předplatné platí od roku 2008 stejně. Zdražení kuponů o 24 až 30 procent by vyneslo 500 milionů korun ročně. Pokud by se tak stalo od července letošního roku, podnik by navíc získal 130 milionů. Změnou systému slev by navíc ušetřil 1,4 miliardy korun ročně.

Materiál uvádí, že zdražovaní by mělo být pozvolné, nikoli „skokové“. „Pro mě osobně spočívá řešení finanční situace podniku nejprve v hledání finančních úspor, představení střednědobé strategie rozvoje a řízení podniku a až následně lze uvažovat o přenesení zátěže na daňového poplatníka skrze zdražení jízdného,“ uvedl primátor.

„Kompetence změny jízdného přísluší výlučně představitelům města, nikoli dopravnímu podniku,“ reagoval ředitel podniku Milan Křístek. Informace o možném zdražování ale komentovat nechtěl. „V tuto chvíli je velmi předčasné hovořit o jakémkoli plánu na zdražování jízdného,“ uvedl.

Ilustrační fotoIlustrační foto

Z materiálu vyplývá, že omezením investic by mohl dopravní podnik do roku 2023 ušetřit 59 miliard korun. Optimalizací dopravní obslužnosti, tedy rušením spojů, by firmě zůstalo 250 milionů ročně a změnou odpisů majetku 1,8 miliardy korun ročně. Převedení některých služeb na Ropid, který v Praze zajišťuje organizaci dopravy, by znamenalo roční úsporu 50 milionů korun.

Dopravnímu podniku hrozí úpadek

Cestou z finančních potíží může být také zavedení turniketů, které omezí počet černých pasažérů v metru. To podle odhadů přinese do kasy podniku každý rok 400 milionů. Podnik chce také pokračovat v revizi nevýhodných smluv z minulosti.

Situace je natolik vážná, že „může vést i k platební neschopnosti, což může mít za následek úpadek společnosti,“ píše se ve zprávě. Materiál ohledně změn hodlá nyní vedení firmy dál rozpracovat. Záležet pak bude na rozhodnutí města. Koalice TOP 09 a ODS má ale už řadu týdnů potíže a v zásadních otázkách stále nemůže najít shodu. Jak se k informativnímu materiálu dnes rada postaví, není zatím jasné.

: