Železničáři investují přes miliardu do plzeňského nádraží

Plzeňské nádraží čeká rekonstrukce

Plzeňské nádraží čeká rekonstrukce

Požár pendolina na plzeňském hlavním nádraží
Požár pendolina na plzeňském hlavním nádraží
Požár pendolina na plzeňském hlavním nádraží
Požár pendolina na plzeňském hlavním nádraží
Požár pendolina na plzeňském hlavním nádraží
11 Fotogalerie
ČTK

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila třetí etapu přestavby hlavního vlakového nádraží v Plzni, jehož hlavní částí bude oprava dvou 100 let starých železničních mostů v Mikulášské ulici. Stavba za více než 1,35 miliardy korun, zhruba dvě třetiny hradí EU, potrvá 1,5 roku. Metrostav a OHL ŽS začaly s přeložkami sítí a trolejbusové trati pod mosty, pracuje na tom stovka lidí. Uvedli to náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb a obchodní ředitel Metrostavu Milan Veselský.

Stavba výrazně zasáhne do dopravy ve městě. O půlnoci na pondělí 23. ledna se na více než 1,5 roku zcela uzavře Mikulášská ulice proti nádraží. V obou směrem neprojedou automobily, autobusy a trolejbusy, tramvaje jen po jedné koleji. Neprojdou tam ani chodci, kteří budou muset využívat podchody z obou stran nádraží. Rozsáhlá výluka potrvá do září 2018. "Železniční uzel je v centru města s hustou občanskou i průmyslovou zástavbou, s komplikovanou dopravní sítí a mezi dvěma řekami. Díky celkové přestavbě mostů přes Mikulášskou ulici, která bude i s tramvajovou tratí zahloubena, dojde ke zlepšení také v MHD a individuální dopravě," uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Podle OHL ŽS je cílem stavby maximálně zvýšit průjezdnou rychlost uzlem Plzeň až na 80 km/h. Projekt zjednoduší přístup a zajistí komfort cestujících. Všechna nástupiště i přístupy na ně budou mít výtahy pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace.

Stavba přinese dokončení 3. nástupiště a kompletní modernizaci 5. a 6. nástupiště. Stavebníci přestaví kolejové rozvětvení na Cheb a navazující části kolejí. V prostoru dnešního seřaďovacího nádraží budou odstavné koleje, které umožní čištění a plnění souprav.

 Modernizace uzlu Plzeň, která je součástí III. národního tranzitního koridoru Praha - Plzeň - Cheb, bude pokračovat zhruba do roku 2022. Všech pět staveb včetně dvou připravovaných přijde podle Nejezchleba na 6,5 až sedm miliard korun, hlavně z peněz EU. Dosud byla zmodernizována železniční trať mezi hlavním nádražím a stanicí Plzeň-Jižní předměstí a poté prošla modernizací východní část hlavního nádraží, především 1., 2., 4. a částečně i 3. nástupiště.