Železnice rozšiřují autopilota, zatím ho mají hlavně vlaky City Elefant

„Rádi bychom jej co nejdříve dodělali především na koridorech, míříme ale i na další tratě,“ řekl deníku E15 ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář. Železničáři momentálně na instalaci AVV vypsali dva tendry za celkem 180 milionů korun, což by mělo stačit na 26 tratí. Větší suma, přes 150 milionů korun, půjde na hlavní tahy.
Osazení železnic příslušnými magnetickými body je ale jen část celého systému. Jeho užitečnost závisí především na dopravcích a jejich rozhodnutí, zda si namontují „autopilota“ do vlaků. Žádná směrnice jim to nenařizuje.
„Díky tomuto zařízení je možné snížit náklady na provoz. Využití má hlavně v regionální dopravě u vlaků s častými rozjezdy a brzděním, kde ho strojvedoucí také nejčastěji využívají,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Dráhy mají technologii namontovanou především na pantografech City Elefant. AVV je v tuzemsku zatím jen na několika tratích kolem Prahy, Brna a Ostravy. A podle Koláře se v husté příměstské dopravě osvědčuje a zvyšuje bezpečnost na kolejích.
Ve prospěch AVV se často argumentuje nehodou z roku 2010, kdy v Ústí nad Labem vykolejil kvůli příliš vysoké rychlosti na výhybce City Elefant. Zahynul přitom strojvedoucí a přes deset lidí bylo zraněno. Právě tato trať je nyní na seznamu SŽDC a měla by se už příští rok dočkat systému „autopilota“, který vlak automaticky zpomalí.
Podobné vlastnosti jako tuzemské AVV má i celoevropský zabezpečovací standard ETCS. Ten je potřeba pro bezproblémový přejezd hranic. Protože je násobně dražší než AVV, na vnitrostátní linky se dopravcům ani správě železnic nevyplatí. Jen jednotka pro lokomotivu stojí až 12 milionů korun, u AVV je to zhruba 200 tisíc. Oba systémy se přitom navzájem neruší.