Železnice zrychlí, zruší se přejezdy na koridorech

železniční přejezd

železniční přejezd Zdroj: 7 Marek Podhora

Jízda na hlavních železničních tratích v Česku bude rychlejší. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá s odstraňováním železničních přejezdů na rychlostních koridorech. Deníku E15 to řekl náměstek SŽDC Petr Šlegr.

„Přejezdy jsou překážkou pro zrychlení koridorů nad 160 kilometrů v hodině. Proto patří jejich odstraňování na koridorech k našim prioritám,“ řekl Šlegr. Právě příliš malá rychlost patří k největším slabinám české železnice. Zrušení železničních přejezdů na rychlostních tratích, nebo jejich nahrazení mimoúrovňovými nadjezdy či podjezdy, má tento nedostatek zmírnit. Vlaky by se tak na vybraných úsecích mohly rozjet až dvousetkilometrovou rychlostí.

Zatímco zvýšení rychlosti na hlavních koridorech se zatím plánuje, u regionálních tratí již má SŽDC vyčleněné peníze, které pomohou zrychlit vlakovou dopravu v regionech. Za 1,8 miliardy korun projde úpravou na 700 přejezdů. Na rozdíl od koridorů nepůjde o jejich rušení, ale zlepšení zabezpečení. Každý rok by mělo na tyto účely jít zhruba 600 milionů korun. Na nezabezpečených přejezdech, které jsou označeny jen červenobílým křížem, by se měla objevit výstražná světla. U dalších přejezdů by měly přibýt závory.

Správa železnic vyčlenila 1,8 miliardy korun na úpravy 700 přejezdů na regionálních tratích. Na rozdíl od koridorů nepůjde o rušení, ale o zlepšení zabezpečení

Na zlepšení přejezdů na regionálních tratích chce SŽDC využít zatím nevyčerpané peníze určené na projekty financované z evropské zdrojů.

„I když jde o tratě v regionech, nejedná se o žádné bezvýznamné lokálky. Jde o tratě, kde vlaky musí opakovaně kvůli přejezdům snižovat rychlost například z 60 kilometrů v hodině na deset nebo dvacet kilometrů v hodině,“ zmínil Petr Šlegr. U spojů, které jedou zhruba hodinu, by se tím mohlo dosáhnout zrychlení až 15 minut. Mělo by jít například o trať Praha–Čerčany nebo Brno–Nezamyslice–Přerov.

Kraje projevily zájem o zlepšení zhruba 1500 přejezdů, další navrhly pracoviště SŽDC a České dráhy. V současnosti probíhá výběr tratí, které budou zahrnuty do první etapy v roce 2013.

V Česku je více než osm tisíc přejezdů. Většina z nich, přesně 4382, je nezabezpečených a označena jen výstražným křížem. Loni bylo v Česku zrušeno 73 železničních přejezdů, letos a příští rok je naplánováno zrušení dalších dvou stovek. Více E15.cz