Železniční cargo v Česku chřadne, za dvě dekády ztratilo čtvrtinu

Nákladní vlak - ilustrační foto

Nákladní vlak - ilustrační foto Zdroj: Dominik Bachurek, Mlada Fronta E15

Česká nákladní železniční doprava zdaleka nevyužívá svůj potenciál. Naopak za posledních 20 let objem přepravovaného zboží nejekologičtější formou dopravy poklesl o čtvrtinu. Nejvíce se na nežádoucím trendu podílí propad vnitrostátních transferů i exportu.

Jedinou dobrou zprávou, kterou analýza společnosti Gefco přinesla je, že od roku 1994 se téměř nezměnil mezinárodní import zboží po železnici. Naopak výrazně poklesl mezinárodní export prostřednictvím železnice, a to o 30 procent za posledních 20 let.

„Právě pokles exportu prostřednictvím železniční sítě je nejviditelnějším špatným indikátorem – na dlouhé vzdálenosti dosahuje totiž tato forma přepravy optimálních výsledků ve vztahu k ceně, rychlosti dopraveného zboží a spolehlivosti,“ okomentoval trend obchodní ředitel společnosti Gefco Petr Zaoral.

Ubývají tuny i kilometry

Výrazně poklesla také vnitrozemská přeprava po železnici – v současné době dosahuje jen 60 procent objemu z roku 1994 (23 milionů tun), tedy necelých 14 milionů tun.

„Malé procento zboží přepravovaného prostřednictvím železniční sítě na území ČR je chybou českého státu. Právě on by měl primárně transport po železnici podporovat. Již od roku 1990 se diskutuje o větším uvolnění železniční sítě pro soukromé dopravce, zatím se to ale nestalo,“ poukázal Zaoral na jeden z možných důvodů poklesu v železniční přepravě.

V roce 2013 přepravila železnice necelých 84 milionů tun zboží, v roce 1994 to bylo 112 tun. Kromě zmenšujících se objemů klesá také průměrná přepravní vzdálenost zboží přepraveného prostřednictvím železnice – za posledních 20 let poklesla o pětinu z 208 kilometrů na loňských 166 kilometrů.

Finanční šéf ČD Cargo: Výrazně vzrostla přeprava chemických produktů

Železnice stojí, dálnice jede