Železniční dopravci kritizují návrh na zvyšování cen za použití kolejí

ČD Cargo

ČD Cargo Zdroj: CD Cargo

Železniční nákladní dopravci se obávají návrhu ministerstva dopravy na změny v poplatcích za používání kolejí, mohl by prý vést k zastavení přesunu nákladu ze silnic na železnici. Vadí jim zejména snížení slev za kombinovanou dopravu v ucelených vlacích ze současných 40 na 35 procent a růst poplatku za provozování dieselových lokomotiv na elektrifikovaných tratích.

„Pokud by návrh ministerstva zůstal v současné podobě, znamenalo by to tragické ohrožení nákladní železniční dopravy,“ uvedl po dnešním jednání dopravní komise tripartity výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky Petr Kašík.

Podle výpočtů svazu dopravy by po této změně poplatek za jeden kilometr tuzemské trati činil 3,39 eura (85 korun), v Rakousku je to přitom 3,06 eura a v Nizozemsku 2,55 eura. Cena za použití železnic by se podle svazu dostala na tak vysokou úroveň, že by dopravci přestali české koleje používat, a buď by Českou republiku objížděli, nebo zásilky přesunuli na kamiony. V konečném důsledky by Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) utržila při vyšší ceně méně peněz, varoval Kašík.

Ministerstvo vysvětluje změny snahou sjednotit sazby

Ministerstvo dopravy návrh na změnu poplatků představilo v pondělí. Jeho cílem je sjednotit sazby za použití kolejí a odstranit výjimky a slevy, které mají někteří objednavatelé železniční dopravy. V nákladní dopravě by se výše slev pro dopravce měla ustálit na 35 procentech, což by znamenalo zdražení u ucelených vlakových přeprav, ale zároveň dvacetiprocentní zvýšení slevy při přepravě jednotlivých zásilek.

Dopravci ocenili plán ministerstva zjednodušit systém plateb a slev v nákladní železniční dopravě, podle Kašíka totiž nyní umožňuje nerovný přístup k jednotlivým společnostem na trhu. Smysluplné je i snížení poplatků za dopravu kusových zásilek po železnici, protože právě tento druh přepravy je kvůli překládání velice pracný. Zvýšení cen pro kombinovanou dopravu by ale podle dopravců zastavilo nynější příznivý trend přesouvání nákladu ze silnic na železnici.

Kromě změn v ceně za nákladní dopravu sociální partneři projednávali také návrh ministerstva dopravy na zrušení slev krajům za použití kolejí při objednávce osobní železniční dopravy. Kraje by od 1. července příštího roku měly za objednávku vlaků zaplatit o 100 milionů korun více, což by podle Odborového sdružení železničářů vedlo ke snížení rozsahu dopravní obslužnosti v krajích.