„Správě železniční dopravní cesty vznikají náklady i v případě, že firma kapacitu zamluví, ale nevyužije. Jde navíc o ušlou příležitost, protože SŽDC mohla kapacitu prodat jinde,“ zdůvodnil krok mluvčí MD Tomáš Neřold. Stát tak přichází o desítky milionů korun. Dopravci se tak musejí připravit na mnohem lepší plánování jízd a zvýšené náklady.
Celý záměr vznikl hlavně kvůli přetlaku vlaků na koridorech, především z Prahy do Ostravy a Brna. Správa železnic ale sankci hodlá uplatňovat plošně na všech tratích i na zapadlých lokálkách. „Je to problém poměrně zásadní,“ uvedl majitel společnost ailway Capital Jan Šatava. Osobní spoje se totiž zamlouvají na celou dobu platnosti jízdního řádu, kraje či obce ale mohou o
jejich zrušení rozhodnout kdykoli během roku. Dopravci pak zbudou oči pro pláč, když bude muset splatit za své „nejízdy“.
Problém bude mít podle Šatavy i nákladní doprava, která musí být z principu operativní. Sankce ve výši deset korun za vlakový kilometr měli dopravci platit už letos, soud ale vybírání pozastavil. SŽDC nyní musí na popud ministerstva dopravy pokutu snížit, aby nepřesahovala poplatek za skutečně provedenou jízdu.