Železničním odborům vadí tendry na rychlíky, hrozí stávkou

Odbory na železnici vyhrožují stávkou. Ilustrační foto

Odbory na železnici vyhrožují stávkou. Ilustrační foto Zdroj: 7 Tomas Kubelka

Železniční odboráři po necelém roce od poslední stávky na kolejích znovu haraší zbraněmi. Na dnešní tiskové konferenci vyjádřili záměr zapojit se do celostátních odborových protestů proti vládním reformám, kvůli specifickým problémům železnice ale nevyloučili ani samostatnou drážní stávku.

„Vadí nám především nejistota kolem financování osobní dopravy, za problematické považujeme také tendry na dotovanou rychlíkovou dopravu. Situace se podle mě vyhrotí v červnu,“ řekl E15.cz předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Odbory kritizují především ministerstvo financí, které neuznává právní závaznost memoranda z roku 2010. Tehdejší vláda slíbila přispívat na regionální vlaky 2,6 miliardy korun, Nečasova vláda ale slib nepovažuje za závazný. Pokud jde o tendry na rychlíky, první vypsalo ministerstvo dopravy před dvěma týdny na trať Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc.

Odborům nevadí samotná soutěž, nýbrž přísné požadavky státu na vlaky, například nízkopodlažnost. To prý povede k tomu, že stát za vlaky bude platit více než dnes, a nezbudou mu peníze na všechny nynější spoje. „Řada tratí by se tak musela zrušit a s tím my nesouhlasíme,“ uvedl Pejša. Podle něj navíc ministerstvo žádá nízkopodlažní vlaky paradoxně na trati, kde k tomu nejsou přizpůsobena nástupiště.

Kriticky se vyjádřil také k poplatkovému chaosu na kolejích. Správa železnic od ledna dopravcům zvýšila ceny, nedávno ale Drážní úřad zdražení zrušil. „V takovémto prostředí nemohou dopravci dělat žádné plány,“ řekl na adresu správců kolejí Pejša. Odboráře teď čeká jednání na ministerstvech dopravy a financí. Minimálně o penězích chtějí mít železničáři jasno ještě před prázdninami, jinak prý přijde na řadu stávka. „Naším cílem není stávka samotná, ta slouží jen jako prostředek, jak vymoci pravidla,“ doplnil prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas.