Železničáři varují před kolapsem dopravy a hrozí stávkou

Železniční odboráři se obávají dopadů současných škrtů v regionální osobní dopravě na budoucí fungování Českých drah. Předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša dnes řekl, že v důsledku snížení příspěvků krajům na osobní dopravu dokonce akutně hrozí kolaps železniční regionální dopravy. "A zároveň se tím přiblížila možnost stávky na železnici," dodal Pejša.

Podle něho by uvažované snížení rozsahu dopravní obslužnosti, které krajské železniční dopravě hrozí, znamenalo porušení podmínek, za kterých ČD žádaly o příspěvek Evropské unie z regionálních operačních programů, a mohlo by vyústit ve vracení dotací.

Ministerstvo financí původně chtělo snížit krajům příspěvek na regionální dopravu o 600 milionů korun, později se však ministři dopravy Pavel Dobeš a financí Miroslav Kalousek dohodli na kompromisním návrhu. Ten spočívá v přidělení 300 milionů Kč do rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy, které ministerstvo rovným dílem rozdělí na dálkovou a regionální dopravu. Zbylých 450 milionů Kč by do regionální železniční dopravy měly shodně doplatit kraje, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

„Vypadá to sice hezky a zdá se, že vše je vyřešeno, ale problém je větší, než pan ministr předestíral,“ řekl dnes Pejša. Potíže se spolufinancováním mají jak České dráhy, které nemají kde potřebnou částku ušetřit, tak svůj podíl podle šéfa nejsilnější odborové organizace na železnici odmítají zaplatit i Kraje. Asociace krajů v úterý zopakovala, že trvá na dodržování memoranda, tedy roční výši dotace do železniční dopravy ve výši 2,6 miliardy korun.

České dráhy si přitom za evropské peníze již objednaly nová vozidla. Podle Pejši se může stát, že dráhy budou muset dotaci vrátit, za objednaná vozidla by jim zároveň od výrobců hrozily sankce za odstoupení od smlouvy. Podle Pejši tak dopravci může vzniknout škoda za několik miliard korun.

Situací v regionální dopravě se bude příští čtvrtek zabývat mimořádné plenární zasedání tripartity. Podle Českých drah je prostor pro šetření ve společnosti již velmi omezený. Jak Správa železniční dopravní cesty, tak České dráhy budou úspory v požadované výši 150 milionů Kč hledat zejména na straně administrativních nákladů. Takovéto úspory se ale v minulosti ukázaly jako málo efektivní.

„Vloni dopravce například kvůli úsporám propustil zhruba dva tisíce zaměstnanců převážně z administrativních profesí, ale ušetřené náklady okamžitě spolkl meziroční nárůst cen nafty, elektřiny a poplatku za dopravní cestu,“ uvedl vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík.