Změny v pražské MHD: dřevěné sedačky a automaty na platbu kartou

tramvaj, MHD

tramvaj, MHD Zdroj: E15

Pražský dopravní podnik vymění v tramvajích všechny sedačky za dřevěné a v autobusech za koženkové. V tuto chvíli podnik vyměňuje sedáky u 350 tramvají, u 769 autobusů již jsou vyměněny. Na zastávkách pražské MHD se pak také objeví nové automaty na výdej jízdenek. Proti těm současným v nich bude možné zaplatit bankovkou a platební kartou, navíc bude umět najít spoje. Řekl to generální ředitel DPP Milan Křístek.

„Sedačky jsou snad nejčastěji dotazovaná věc ze strany cestujících. Z průzkumů nám vyšlo, že lidé textilové sedačky kvůli hůře udržovatelné hygieně nechtějí,“ řekl ředitel DPP Milan Křístek.

DPP vlastní celkem 919 tramvají, u 612 z nich jsou stále ještě textilní sedáky. Podle předpokladu DPP by pak v roce 2018 mělo mít plastové či dřevěné sedačky přes 90 procent tramvají. Jedna dřevěná sedačka stojí řádově několik tisíc korun, textilní zhruba dvojnásobek.

Z 1241 autobusů DPP jsou koženkové sedačky u 769 z nich, tedy u více než 60 procent. U starších typů autobusů, kterých je 141, budou sedáky výměny co nejdříve.

O výměně sedaček v metru zatím DPP neuvažuje. „V metru to není tak jednoduché, platí tu přísné bezpečnostní předpisy. Na prvním místě jsou pro nás tramvaje a autobusy,“ řekl Křístek.

Praha zavede nové automaty na jízdenky, půjde v nich platit kartou

Do metropole také míří v rámci zkušební fáze 50 nových automatů, které umožní platbu kartou. Umístěny budou ve vestibulech metra a na povrchových zastávkách MHD.

„Nyní připravujeme společně s letištěm a magistrátem žádost o dotaci z Evropské unie,“ řekl Prokel. Praha bude EU žádat o zhruba 20 milionů korun. Výsledná cena bude jasná až po výběrovém řízení na dodavatele nových automatů.

Ve zkušební fázi budou automaty přednostně umístěny na frekventované zastávky, mezi nimi například na Letišti Václava Havla, na Malostranské, na Malostranském náměstí nebo ve stanici metra C Vyšehrad.

Nové automaty budou rovněž sloužit jako jakési infostánky. Cestující v nich zjistí například jízdní řády. „Budou poskytovat informace i pro zrakově postižené a pro cizince,“ upřesnil Prokel. Zda budou sloužit také jako validátory, v nichž si cestující mohou dobít opencard, zatím není rozhodnuto.