Přesouváme se na internet, říká ředitel Expobank CZ Lubomír Lízal | E15.cz

Prodejní kanály se přesouvají na internet, my také, říká generální ředitel Expobank CZ Lubomír Lízal

Generální ředitel a předseda představenstva Expobank CZ Lubomír Lízal
Generální ředitel a předseda představenstva Expobank CZ Lubomír Lízal
• 
ZDROJ: Expobank CZ

Ondřej Katz

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

V rámci nové dlouhodobé strategie pro osobní bankovnictví se chce Expobank CZ zaměřit hlavně na on-line služby a inovativní produkty. Generální ředitel Expobank CZ Lubomír Lízal očekává právě v tomto segmentu silný růst. U firemních klientů chce nadále rozvíjet financování nemovitostí, ale také dalších perspektivních oblastí.

Jste zavedenou bankou pro korporátní klientelu. Před rokem, při svém nástupu, jste ale zmiňoval, že se chcete zaměřit také na retail. Co konkrétně už jste v tomto směru podnikli a co máte v plánu?

Chceme se vrátit ke spotřebitelským úvěrům, ale inovativním způsobem. Půjde o plně digitální řešení, klient si vše vyřídí odkudkoliv po internetu. Ještě pracujeme na vývoji, takže to nemohu více komentovat, ale naší ambicí je stát se v tomto inspirací pro ostatní hráče na trhu. On-line řešení domyšlené do detailu znamená nejen jednoduchost, ale i transparentnost, a tedy férovost.

Bude tato strategie znamenat změnu pro vaše současné klienty?

Vlajkovou lodí v osobním bankovnictví zůstává běžný účet NEO, který dva roky po sobě získal stříbro v soutěži o nejvýhodnější běžný účet na českém trhu. Chceme však ještě více rozšířit služby digitálního bankovnictví. Na rostoucí oblibu placení mobilním telefonem jsme v únoru tohoto roku zareagovali spuštěním Google Pay. Nově si také mohou naši klienti nastavit zabezpečení platebních karet proti dodatečným poplatkům, ať jde o nechvalně známý dynamický převod měny DCC, či naopak doposud opomíjené poplatky nebankovních provozovatelů bankomatů. Díky tomu patříme mezi výjimky na trhu.

Jiné banky na trhu se také digitalizují. Jak se chcete skutečně odlišit?

Potenciál vidíme i v dalším rozšiřování portfolia našich externích fintech partnerů, kteří spolupracují na konceptu banka jako platforma. Funguje tak, že klienti s naším běžným účtem NEO mohou přes internetové bankovnictví autorizovaně přistupovat ke službám těchto třetích stran, tedy že z jednoho místa pohodlně řeší své různorodé finanční potřeby. A externí partneři mají jistotu, že komunikují s bankou ověřeným zákazníkem. Tady jsme vlastním konceptem ekosystému NEO účtu předběhli dobu. Aktuálně jsou k dispozici třeba externí partneři pro investice do zlata či pro sjednání pojištění, s dalšími plánujeme navázat spolupráci v letošním roce.

Jaký potenciál vidíte v segmentu firemních zákazníků?

Vždy jsme byli silní v realitním byznysu, dnes vidíme velký potenciál také v logistice. Pokračujeme ve financování rezidenčních i rekreačních projektů v žádaných lokalitách a zkoušíme pronikat do dalších perspektivních oblastí, například jsme se pustili do financování několika inovativních projektů domovů pro seniory.

Co se v bance změnilo od doby, kdy jste do vedení Expobank CZ nastoupil?

V lednu loňského roku sice vypadal svět úplně jinak, ale tehdy plánovaného rozvoje se držíme. Díky nasazení celého týmu se podařila prosadit řada věcí. Zaprvé, i přes klesající úrokové sazby ze strany ČNB jsme ty naše dlouho drželi na depozitech výše než většina ostatních bank. Na rozdíl od mnoha jiných jsme tak dodrželi slib klientům, byť to samozřejmě pro nás bylo nákladné. Zadruhé, s využitím masivních investic jsme akcelerovali přeměnu našich IT a digitálních kapacit. S tím souvisí i naše nová strategie pro osobní bankovnictví. Od ní očekáváme, že v dalších letech přinese silný růst. A konečně, posílili jsme tým. To všechno si vyžádalo značné investice, které se sice promítnou do našich hospodářských výsledků za rok 2020, ale nepochybujeme o tom, že se nám to v příštích letech vrátí.

Spekulovalo se o možném prodeji Expobank CZ. Probíhají nyní jednání se zájemci?

Jednání o případných změnách ve vlastnické struktuře banky je záležitostí akcionářů banky, nikoliv místního vedení. Vlastníci samozřejmě mohou požádat o součinnost, ale role obchodního vedení banky je jinde. Nezávisle na tom, jaké jsou jejich plány, naším úkolem je soustředit se na dlouhodobý růst banky ve všech třech námi obsluhovaných segmentech, tedy v osobním, privátním a korporátním bankovnictví.

ČNB provedla v roce 2019 v Expobank CZ dohlídku, jejíž závěry byly zveřejněné vloni. Co z nich vyplynulo?

ČNB posuzovala období za roky 2017 a 2018 a neshledala nedostatky, které by měly negativní dopad na klienty či protistrany. Šlo primárně o záležitosti procesního a administrativního rázu. Drtivou většinu z nich jsme již úspěšně vyřešili v loňském roce.

Proč k dohlídce došlo?

Dobrým zvykem je, že ani regulovaný, ani regulátor tyto situace veřejně nekomentují, protože respektují ochranu bankovního tajemství.

Rok 2020 se nesl ve znamení pandemie covid-19. Jaký vliv měla na banku?

I když se o pandemii mluví především v negativním světle, nám přinesla, kromě již zmíněných vyšších nákladů a nižších výnosů, paradoxně i jistá pozitiva. Například jsme významně posílili systémy pro práci na dálku, také jsme modernizovali IT techniku pro zaměstnance. Všichni naši lidé, kteří pracují z domova, tak dnes disponují nástroji a vybavením, s nimiž mohou pohodlně a zároveň bezpečně fungovat na dálku, být v kontaktu s kolegy a vzdělávat se. Rovněž jsme si potvrdili finanční stabilitu našich klientů, ukázalo se, že jen velmi málo z nich požádalo o odklad splátek. I ti nejkonzervativnější klienti začali mnohem více používat internetové bankovnictví, protože zjistili, že na rozdíl od kamenné pobočky má ta virtuální v jejich počítači nebo chytrém telefonu otevřeno nonstop a můžou do ní pohodlně vstoupit odkudkoliv.

Jak moc se pandemie dotkla firemních klientů?

Samozřejmě se jich dotkla, ale o odklad splátek jich požádalo jen několik. Se všemi jsme jednali individuálně a našli nejvhodnější řešení. Vidíme, že firmy zrychlují investice do vlastní digitální infrastruktury a automatizace výrobních procesů. Prodejní kanály se více přesouvají na internet, což je ve výsledku i případ nás samotných.

 

Lubomír Lízal (51)

Vystudoval programování na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze a ekonomii v doktorském programu Univerzity Karlovy. V letech 2011 až 2017 byl členem Bankovní rady České národní banky, také se věnoval akademické a vědecké činnosti. Od ledna 2020 je generálním ředitelem a předsedou představenstva Expobank CZ.

Autor: Ondřej Katz

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah