Sledovanost Tour de France činí 3,5 miliardy diváků ročně, říká Jiří Maláček ze Škoda Auto

Jiří Maláček, ŠKODA AUTO

Jiří Maláček, ŠKODA AUTO Zdroj: ŠKODA AUTO

U sponzoringu je pro nás důležitá i dlouhodobost, říká Jiří Maláček, ředitel distribuce Škoda Auto pro Českou republiku. S tím, že u hokeje drží společnost oficiálně uznaný světový rekord v nejdelším sponzorství v historii sportovních mistrovství světa. Ženské sporty jsou pro automobilku zajímavé i proto, že ženy často hrají při výběru vozu důležitou roli.

Sponzoring si leckdo představuje jako jednoduchou záležitost. Podle čeho se ale rozhodujete, kam dáte peníze a kam ne?

Všechny projekty a aktivity, které sponzorujeme, jsou vybírány a posuzovány s ohledem na priority a celkovou strategii sponzoringu naší firmy. V oblasti sportu má Škoda Auto hned tři hlavní pilíře – lední hokej, cyklistiku a motorsport. Důležitá je pro nás i dlouhodobost, Tour de France podporujeme už od roku 2004, mistrovství světa v ledním hokeji sponzorujeme dokonce už 29. rok po sobě a držíme tím oficiálně uznaný světový rekord v nejdelším sponzorství v historii sportovních mistrovství světa. Historie motorsportu naší automobilky sahá dokonce až do roku 1901.

Jste asi nejznámější firmou v Česku a jednou z největších. Kolik ročně evidujete žádostí o podporu? Nebo máte takový systém, že si vybíráte a nereagujete na konkrétní žádosti?

Zabýváme se každou žádostí, ročně jich evidujeme stovky. Mají různý charakter, subjekty po nás žádají nejrůznější plnění, finanční i nefinanční. Všechny podporované aktivity ale musí nějakým způsobem korespondovat s naší strategií.

Co má udělat ten, kdo od vás chce sponzorský příspěvek, aby uspěl?

Nejjednodušším způsobem si vyplnit kdykoliv v roce žádost v elektronické podobě na našich stránkách. Dále existují i různé grantové podpory v rámci Nadačního fondu Škoda Auto, všechny informace jsou k dispozici na stránce nfsa případně skoda-auto.

Vedle velkých akcí, jako je třeba mistrovství světa v hokeji, sponzorujete i menší. Například cyklistické Tour de Feminin 2021. Proč?

Neustále hledáme nové způsoby podpory sportu. Kromě těch největších akcí, mezi které patří mistrovství světa nebo Tour de France, s radostí podporujeme i menší závody a události. Tour de Feminin je tradiční, lokální závod dosahující kvalit světového formátu. To jsou rozhodně parametry, které nám ve Škoda Auto Česká republika imponují.

Protože jde o čistě ženský závod, připravujete pro něj něco speciálního, zaměřené na ženy? Modely aut? Doplňky?

Věřím, že naše portfolio je dostatečně rozvinuté, abychom nemuseli pro ženy připravovat speciální nabídku. Jak motoristky, tak cyklistky si u nás mohou kdykoliv vybrat ze široké nabídky doplňků i Simply Clever řešení.

Co sponzorství takovéto akce bez obrovského množství diváků, ať už přímo na místě nebo u televizních obrazovek, vám jako firmě přináší?

Věřím, že sponzorství není jen o propagaci vlastní značky. Důležitou roli hraje i podpora toho, co považujete za správné - budování hodnot.

Pod takovou kategorii ale spadá řada aktivit. To byste se „usponzorovali.“ Jak tedy vybíráte mezi takovýmito projekty?

Jak už jsem zmínil, každý podporovaný projekt musí korespondovat se směrem sponzoringové strategie celé společnosti. Je logické, že nejsme schopni financovat všechny subjekty či akce. Proto každou žádost posuzujeme individuálně v rámci speciálního výboru pro sponzoring.

Ženy začaly skákat na lyžích, stále větší rozmach prožívá ženský fotbal, očekáváte, že podobný vývoj nastane také v cyklistice, i když ta je přece jen více tradiční?

Je vidět, že ženský sport všeobecně roste na popularitě. Určitě to uvidíme nejen v cyklistice a jsme za to velice rádi. Samozřejmě tomu uzpůsobujeme i naše marketingové aktivity, které cílíme i na ženy. Ty totiž hrají při výběru nového vozu velkou roli.

Jak jste spokojeni s českou reprezentací? Především s výhledem na to, že po letošních olympijských hrách v Tokiu by se ty příští měly konat v roce 2024 ve Francii, zemi cyklistice zaslíbené.

Těší nás, že v kategorii horských kol patří aktuálně ke žhavým adeptům na medailová umístění Ondřej Cink (rozhovor vznikal ještě před olympijským závodem, v němž Ondřej Cink sahal po medaili, ale vyřadil ho defekt zadního kola - poznámka redakce). Věříme, že formu potvrdí v Tokiu a následně bude jeho výkonnost směrem k Paříži gradovat. V případě silniční cyklistiky jsou reprezentanti vždy i v konkurenci početněji zastoupených cyklistických velmocí aktivní. Doufáme, že v Paříži bude mít česká cyklistika medailové naděje nejen na horských kolech, ale třeba i v případě ženského silničního závodu, kde se rýsuje jedno velice zajímavé účastnické jméno.

Dá se specifikovat, co Škoda Auto přináší dlouhodobé partnerství se špičkovými cyklistickými podniky jako Tour de France a Vuelta?

Je pro nás především velká čest, že můžeme pokračovat v partnerství s podniky jako je Tour de France a La Vuelta. Navíc je to pro nás důležité pouto s hrdou historií naší značky, jejíž zakladatelé Václavové Laurin a Klement začínali právě s jízdními koly.

Zároveň díky podpoře cyklistických závodů zvyšujeme povědomí o značce, a to zejména v západních a jižních státech Evropy. Podpora cyklistiky tak v rámci celkové strategie dává perfektní smysl.

To znamená, že cyklistika je v západní a jižní Evropě tak prestižní, jako u nás třeba fotbal? Že se vám to ekonomicky vyplácí?

Tour de France je celospolečenský fenomén přesahující hranice sportu. Televizní sledovanost podle dostupných dat činí 3,5 miliardy diváků ročně, což je stejné číslo jako v případě letních olympijských her. V loňském roce poznamenané pandemií byla data ještě výrazně příznivější. Jde o jednoznačný důkaz, jak výjimečné postavení závod má. Být partnerem Tour de France je tedy i otázka veliké prestiže.

Jak si tedy vybíráte mezi sporty? Je to kalkulace typu cena/výkon nebo jde třeba i o to, že někde „už je plno?“

Tři hlavní pilíře sponzoringové strategie jsou dané – lední hokej, cyklistika, motorsport. Jejich dopad se pak liší s ohledem na jednotlivé regiony. Zatímco cyklistika je globální s důrazem na jižní a západní trhy, lední hokej rezonuje zejména u nás, ve Skandinávii nebo v Rusku. V motorsportu se účastníme závodů ve všech koutech světa.

 

Jiří Maláček

Jiří Maláček je ředitelem distribuce Škoda Auto pro Českou republiku. V automobilovém průmyslu působí více než 16 let, z toho většinu strávil prodejem vozů Toyota.