Banky bojují o hypotéky hrou na realitky, nízké úroky už nestačí

Trh s hypotečními úvěry má to nejlepší za sebou. Týká se to i refinancování starých úvěrů, jejichž boom také postupně končí. Ani extrémně nízké úrokové sazby k většímu oživení trhu nestačí. Banky si toho jsou dobře vědomy, proto se v rámci boje o klienty snaží nabízet něco navíc. Jdou i za hranici bankovnictví, když nabízejí třeba realitní služby nebo dokonce osobní asistenci a právní či rezervační servis.

Například Raiffeisenbank jde tento týden na trh s produktem Rádcova hypotéka, což je balíček služeb poradenství pro kupujícího. Banka zprostředkuje licitaci o cenu, kontrolu a odhad technického stavu nemovitosti či právní kontrolu smluv i vyhledání nemovitosti na trhu.

„Už pilotní provoz nám ukázal, že klientům dokážeme ušetřit nejen finance, často odhalíme informace o nemovitosti, které by se jinak nedozvěděli, opravdu tedy vědí, co kupují,“ říká produktový manažer Raiffeisenbank Jan Bureš. Zákazník za službu platí pouze provizí z původní kupní ceny nemovitosti.

Raiffeisen není ve snaze proniknout i do byznysu realitních kanceláří jediná. Spojení bankovních služeb s realitními nabízí například Modrá pyramida stavební spořitelna (MPSS) ze skupiny Komerční banky přes svoji síť Hypocentrum.

„Myšlenka produktu, který v sobě zahrnuje jak služby, tak nabídku nemovitostí, vznikla v Modré pyramidě už v roce 2005,“ říká Hana Vaněčková, ředitelka externí a interní komunikace MPSS. Česká spořitelna zase nabízí vlastní Realitní společnost České spořitelny se sloganem „Realitní služby v bance“.

S hypotékou i rezervace letenky

Hypoteční banka ze skupiny ČSOB jde ještě dál. Ta ke své hypotéce v tomto měsíci nabízí v zásadě zdarma „Zelenou asistenci“, která zahrnuje například služby právníka, osobní asistenci třeba při pomoci v domácnosti či rezervační služby pro výběr hotelu nebo letenky.

Podobné služby s názvem „concierge“ dosud poskytovaly banky a karetní společnosti spíše pro bohatší klientelu.

Raiffeisen se s MPSS střetla v názvu nové služby. Raiffeisen nyní propaguje „Rádcovu hypotéku,“ pyramida svého „rádce“ používá v kampaních MPSS již delší dobu. „To, že je Modrá pyramida ‚rádcem na finance‘, komunikujeme už od roku 2010, a postupně nás tak také klienti začínají vnímat,“ říká Vaněčková.

Raiffeisenbank se podle informací z trhu snaží novou realitní službou dostat zpět na trh nemovitostí, a trochu tak dohnat ujetý vlak. Ještě přede dvěma třemi lety, během krize likvidity, hypotéky v marketingových kampaních Raiffeisenbank nepropagovala a zájemcům je ani nechtěla příliš poskytovat.

První pololetí 2013 ve znamení hypoték