Banky jsou díky soudu zase na koni. Poplatky se ale jen tak nevrátí

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Tomas Novak, Euro

Banky jsou po nejnovějším rozhodnutí Ústavního soudu zase na koni. V úvěrových dostizích ale nemůžou cválat, jen klusat. Jsou zapřaženy před vozík, ve kterém se ohání bičem sebevědomý klient.

Ústavní soud zamítl stížnost klientky, která žádala zpět poplatky za vedení úvěrového účtu. To ovšem neznamená, že se úvěrová politika bank vrátí někam na počátek loňského roku a banky začnou u půjček a hypoték zase plošně účtovat měsíční poplatky 150 či 200 korun měsíčně. Ta doba pominula a jen tak se nevrátí. Na jedné straně dali klienti najevo, že se s vysokými poplatky v budoucnu nesmíří. Na straně druhé se ukázalo, že banky se bez poplatků za vedení úvěru obejdou. Na své zisky si přijdou jinak.

Po přívalu žalob přestaly banky poplatky za vedení úvěru inkasovat a žádná z nich nezkrachovala. Natož aby některá od úvěrů ustoupila s odkazem na ztráty. Naopak. Banky se trumfují novými a novými slevami, vymýšlejí důvtipné bonusy. Nabízejí mimořádnou slevu na úroku, odhad nemovitosti zdarma, bezplatné sjednání úvěru, prémii pro ty, kteří u nich zůstanou i při příští fixaci… A vydělávají na tom obě strany.

Neviditelné služby

Poplatek za vedení úvěru zdůvodňovali bankéři formulkou: Klientům poskytujeme službu po celou dobu úvěru, jednáme s nimi na pobočkách. Proto máme právo účtovat si poplatek. Z praxe ale vím, že klienti si vezmou úvěr, nastaví trvalý příkaz a do splacení úvěru nebo do konce fixace u hypotéky po bance nic nepožadují. Až na výjimky k tomu taky nemají důvod.

V takovém případě se z jejich poplatku za vedení účtu platí inkaso měsíční platby a přiřazení k úvěru generování měsíčního elektronického výpisu z účtu, což zastane počítačový systém. Jednou za rok dostane klient potvrzení pro daňové účely. Tentokrát však banka přece jen náklad má – posílá výpis poštou.

Dlužník platí dvakrát

Pokud klient přece jen od banky něco potřebuje, je zpravidla odkázán na infolinku nebo musí komunikovat písemně – banka mu žádný zvláštní servis neposkytne. Na pobočkách na něj nemají čas, věnují se tam novým úvěrům.

Co víc, u úvěrů je jakákoli služba dlužníkovi zpoplatněna zvlášť, z měsíčního paušálu za vedení účtu se nestrhává. Za změnu úvěrové smlouvy, například u hypoték za vyvázání spoludlužníka nebo změnu zástavy, případně za duplikát potvrzení o výši zaplacených úroků a další služby se platí řádově tisíce korun.

Klient tedy servis banky může zaplatit dvakrát – v paušálu a jako zvláštní poplatek. Na tomto místě podotýkám, že v „době papírové“ banky automaticky posílaly klientům papírové výpisy a účtovaly si za ně další extra poplatek 20 korun.

A ještě jedna připomínka: Několikatisícové extra poplatky za služby nejsou specialitou hypotečních úvěrů, ale i úvěrů ze stavebního spoření. Pokud máte řádný úvěr ze „stavebka“, je vaším právem kdykoli ho předčasně a bez sankce doplatit. Jenže za takovou banalitu, jakou je za vyčíslení zůstatku a oznámení, kam peníze poukázat, si některé stavební spořitelny inkasují čtyři až pět tisíc. Hypoteční ústavy přitom jednostránkový dokument s těmito údaji vyhotoví zdarma.

Celý článek najdete na Peníze.cz v sekci Bankovní poplatky