Banky opouštějí papír, vládnout začínají tablety a biometrie

bezkontaktní platba mobilem s app od Komerční banky

bezkontaktní platba mobilem s app od Komerční banky Zdroj: KB

banky
2 Fotogalerie
Jaroslav Bukovský

Tablet a elektronické pero namísto papíru a propisky, tak zní mantra domácích bank pro uzavírání smluv s klienty.

Mnohdy desítky stran papíru stále častěji vytlačuje displej a místo klasického podpisu klient stvrdí svou vůli bezpečnější biometrickou signaturou.

Elektronizace šetří bankám náklady při prodeji služby i archivaci. „Zabýváme se minimalizací nákladů spojených s tiskem, distribucí a zpracováním papírových dokumentů již řadu let. První vlna elektronizace klientských smluv čítala 130 tisíc elektronických smluvních dokumentů. Dnes hovoříme již o měsíčním přírůstku 6 milionů výpisů a dalších dokumentů měsíčně a čísla stále rostou,“ uvádí mluvčí Komerční banky Michal Teubner. 

Česká spořitelna využívá biometrických podpisů primárně při transakcích s hotovostí, kde tak podle vlastních odhadů každoročně ušetří pět miliónů listů papíru. „Při kontaktu s klientem se nám daří papír eliminovat zaváděním biometrického podpisu a komunikací přes internetové bankovnictví,“ uvedla mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová. „Biometrickým podpisem přes tablet pokrýváme většinu produktů a služeb,“ sdělila mluvčí ČSOB Pavla Hávová.

Elektronizace má však podle expertů svá úskalí. „Zejména někteří starší klienti mohou digitalizaci vnímat jako ztížení přístupu k bankovním službám. Navíc mohou mít obavu z ochrany svých dat,“ upozornila analytička Partners Dagmar Prajzlerová.

Papír začal z bank definitivně mizet v loňském roce, kdy velcí hráči do poboček instalovali takzvané signpady. Tato zařízení ukládají do paměti nejen samotný podpis klienta, ale také informace o tlaku a rychlosti písma. U některých produktů, typicky hypoték, se ale banky bez papíru neobejdou. Překážku úplné digitalizace smluv představují také archivy. 

Například Česká spořitelna si v papírové formě stále ukládá kolem šedesáti procent dokumentů. Další bašty papíru zmizí v příštích měsících. Na pobočkách České spořitelny se klienti od konce března nesetkají s tištěnými letáky a brožurami. Ve fyzické podobě zůstanou už jen jako příloha některých typů tištěných smluv. ČSOB zase vybaví firemní a prémiové bankéře elektronikou tak, aby se mobilní poradci obešli bez jediného listu papíru.