Zjistil to průzkum společnosti STEM/MARK. Jen k pětici Air Bank, Equa bank, Fio banka, mBank a Zuno už přišlo podle statistik samotných bank více než milion a čtvrt klientů.
Počet klientů nových bank ale může v budoucnu růst ještě rychleji. Jak dál vyplynulo z průzkumu, o změně banky v současnosti uvažuje dalších 24 procent Čechů.
Nové banky v hledáčku
A to novým bankám nahrává. Pokud by si dnes totiž klienti znovu vybírali, kde si založí svůj běžný účet, pro 55 procent z nich by byla první volbou právě některá z nových bank. Naopak do některé ze tří největších bank by šlo 26 procent klientů.
Jedním z důvodů, proč někteří klienti i přes preferenci jiné banky zůstávají u své původní, je vnímání, že změna banky je obtížný a zdlouhavý proces. Klienti přitom mohou už několik let využívat ke změně banky takzvaný kodex mobility, který změnu banky velmi usnadňuje i zrychluje.
Nová banka totiž sama za klienta kompletně převede celý jeho běžný účet včetně všech trvalých příkazů a inkas z původní banky. Vyřídí za něj také všechny formality včetně zrušení starého účtu.
Klientům si stačí jen založit účet u nové banky a dát k převodu účtu písemný souhlas. Převod účtu následně obvykle netrvá déle než dva týdny.
Podle průzkumu však celých 83 procent lidí o kodexu mobility zatím vůbec neví. Také to se ale snaží některé banky přes své PR změnit.
Konec papírových peněz – sci-fi nebo blízká budoucnost?