Spotřebitelé v kleštích. Uvěry na nákupy zlevňují, úroky z kreditek rostou
Zatímco sazby u spotřebitelských úvěrů zamířily dolů o více než dva procentní body, tak úroky z kreditních karet rostou.
Na počátku minulého roku byla průměrná úroková sazba u spotřebitelských úvěrů 11,7 procenta. Na konci letošního března činila 9,4 procenta. Dokládají to statistiky měnových finančních institucí, které zpracovává Česká národní banka.
„V minulém období dlouhodobě klesaly ceny zdrojů, takže snižování sazeb na spotřebitelských úvěrech bylo možné. Konkurenční boj také měl vliv na pokles sazeb,“ uvedla Veronika Benešová, manažerka nezajištěných úvěrů České spořitelny.
„Za současným snížením úrokových sazeb u spotřebitelských stojí také snaha bank uplatnit přebytečnou likviditu a vliv má také aktuální regulace u hypotečních úvěrů,“ uvádí Petr Plocek, tiskový mluvčí banky. Analytik Petr Dufek z ČSOB zase podotkl, že průměrná úroková sazba může klesat kvůli rozšiřování konsolidačních úvěrů, kde je úroková sazba většinou nižší než u běžných úvěrů.
Odlišný vývoj je ale u úroků z kreditních karet. Zatímco na počátku minulého roku dosahovala průměrná úroková sazba u kreditních karet 23,6 procenta, koncem března letošního roku už byly úroky o tři desetiny procentních bodů výše. Česká spořitelna argumentuje odlišnou konstrukcí úrokové sazby, než je tomu u spotřebitelských úvěrů.
„Dále velký vliv má i výrazná změna chování klientů kreditních karet za posledních několik let,“ uvádí Benešová. „Významně se zvyšuje procento klientů, kteří kreditní kartu používají transakčně, hlídají si bezúročné období, tudíž úroky neplatí a úroková sazba pro ně není tolik důležitá,“ zakončuje.
Zlevní ještě spotřebitelské úvěry? V této otázce se názory oslovených bank různí. Podle UniCredit Bank by mělo dojít k dalšímu zlevňování: „V blízké budoucnosti můžeme čekat ještě další mírné snížení úrokových sazeb spotřebitelských úvěrů,“ uvádí Petr Plocek. Česká spořitelna zase argumentuje růstem cen zdrojů (rostou mezibankovní sazby), úrokové sazby by tak zde měly stagnovat. „Vše také bude záležet na tom, jaké přesně spotřebitelské úvěry budou lidé dále preferovat, a jaké marketingové kampaně budou banky v dalším období uplatňovat,“ zakončuje k tématu Dufek z ČSOB. |