Deset aut, která psala historii kombíků. Čím si vysloužila vysokou oblibu?

Skutečným zakladatelem kategorie zvýšených oplastovaných kombíků s pohonem všech kol je Subaru Outback z roku 1994. Subaru v té době na americkém trhu výrazně ztrácelo svou pozici, a tak bylo rozhodnuto, že namísto vývoje nového SUV modelu se přepracuje model Legacy.

Skutečným zakladatelem kategorie zvýšených oplastovaných kombíků s pohonem všech kol je Subaru Outback z roku 1994. Subaru v té době na americkém trhu výrazně ztrácelo svou pozici, a tak bylo rozhodnuto, že namísto vývoje nového SUV modelu se přepracuje model Legacy. Zdroj: Autorevue.cz

Úspěch varianty kombi byl tak výrazný, že automobilka připravila také ostrou verzi RS, která se v určitých ohledech od liftbacku lišila. Dnes se jedná o poměrně vyhledávané zboží na trhu s ojetými vozy.
Mercedes-Benz W124 ve verzi kombi je ještě dnes velmi oblíbeným rodinným vozem pro svou robustnost, kvalitu a nadčasový design.
Citroen DS Break sice nikdy nedosáhl prodejní popularity, ovšem jeho technologická propracovanost byla na stejné úrovni. Na trh byl uveden v roce 1958.
Na vývoji se podílelo Porsche (odtud interní označení P1) a pokud se dobře díváte, indicie najdete hned. Partnerství s věhlasnou značkou po vizuální stránce prozrazoval přední nárazník, zpětná zrcátka, kola a také kompletní brzdy.
Přestože Audi nebylo v segmentu zvýšených kombíků prvním, ani jeden z konkurentů se nedokázal vyrovnat popularitě modelu Audi allroad quattro.
6
Fotogalerie
Ještě do nástupu vozů SUV byla synonymem rodinného vozu provedení kombi klasických osobních automobilů. Prostorná, praktická, úsporná, ale někdy také neskutečně rychlá. Vybrali jsme deset kombíků, které svým způsobem ovlivnily budoucí vývoj této subkategorie.

Český národ miluje kombíky, to je věc dlouhodobě známá. Ještě donedávna šlo o ideální víceúčelový automobil, který dokáže splnit úlohu mezka a zároveň poslouží jako relativně prestižní povoz. Naše vnímání kombíků je v přímém rozporu s takovým Tureckem, kde je tato karosářská varianta chápaná jako to nejhorší, čím můžete jezdit.

V Turecku totiž kombíky používají především prodejci zeleniny, což je pro tamější obyvatele hluboce podřadné živobytí.

Výběr deseti vozidel naleznete v okomentované galerii>>>

V Evropě jsou však kombíky vnímány veskrze pozitivně a s rozšířením vysokovýkonných provedení se postupně zbavovaly stigmatu usedlých automobilů.

V našem výběru je desítka modelů, které tuto kategorii nějakým způsobem obohatily, nebo v historickém kontextu pozměnily.

Článek připravil portál Autorevue.cz