Ford Focus 1,6i EcoBoost – dobrá práce
Když koncem roku 1998 první Focus nahradil přesluhující model Escort, byl to pro většinu veřejnosti šok: Focus se svým extravagantním vzhledem lišil od všeho, co v té době brázdilo silnice světa. Po prvotní nedůvěře si záhy Focus první generace získal značnou oblibu a pustil se do sbírání vavřínů od odborníků i laiků.
Focus potřetí
Ford Focus třetí generace dostal do vínku ty nejmodernější (nebo spíše „nejmódnější“…?) soustavy jako sledování bdělosti řidiče, korekci neúmyslného opuštění pruhu, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, asistent rozjezdu do kopce, hlídání slepého úhlu vnějších zrcátek, adaptivní tempomat, samočinné parkování atd. O pohon se starají zážehové čtyřválce 1,6 Duratec s proměnným časováním ventilů Ti-VCT a moderní EcoBoosty se stejným objemem a řízením ventilů, ale také přímým vstřikováním benzínu a přeplňováním. Stoupence nafty potěší moderní common-raily TDCI v několika verzích.
Zkoušený vůz
Naším testem prošel hatchback se slabším motorem EcoBoost o výkonu 150 koní a vyšší výbavou Titanium. Za příplatek dostal praktické vyhřívání čelního skla a trysek ostřikovačů (přijatelných 6700 Kč), speciální lakování Candy (enormních 20 900 Kč) a dvojici paketů. Sada City Plus za velmi zajímavých 15 000 Kč přináší předozadní parkovací senzory s automatickým parkováním do podélných řad, zpětná zrcátka s nesvětlováním prostoru u vozu a elektrickým sklápěním a jednodotykové spouštění bočních oken, jež lze ovládat také přidržením tlačítek na transpondéru.
Ford Focus 1,6i EcoBoost |
Ten je pak součástí druhého paketu s názvem Style Plus, který za rovněž velmi příjemných 15 500 Kč přidává bezklíčkové odemykání a zamykání KeyFree, zatmavená zadní okna a sedmnáctipalcové lité ráfky. Suma sumárum, podle ceníku to dělá 621 090 Kč.
Na první pohled
Přídi dominuje jednoduchá, nízká maska doplněná vespod trojdílným roštem pro přívod vzduchu k chladičům a po stranách rozměrnými sdruženými svítilnami s oddělenými parabolami pro potkávací a dálková světla. Při pohledu z profilu je patrna vzad se snižující linie střechy (na prostor pro hlavy naštěstí nemá negativní vliv) i horní hrany zasklení.
Také zadní svítilny zasahují hluboko do blatníků, ta zadní decentně kryje hrdlo palivové nádrže. Vzhledu karoserie prospívá spoiler v horní části víka zavazadlového prostoru, jenž je integrální součástí celku karoserie.
Svérázný a vzdušný interiér
Ppři pohledu do interiéru je jasné, že konstruktéři Fordu vzali stavbu Focusu zodpovědně. Přístup k místům je skrze mohutné a do široka se otevírající dveře s dvojitým těsněním. Design palubní desky je moderní a svérázný, na druhou stranu však dokonale praktický a přehledný. Přední sedadla mají přiměřeně dlouhé sedáky i opěráky, dostatečně tuhé výplně a alespoň základní vedení těla v zatáčkách..
Ford Focus 1,6i EcoBoost |
Na zadní sedadla se celkem pohodlně usadí trojice středně vzrostlých dospělých cestujících, také oni prostor v žádném směru nepostrádají, musejí se ale smířit s poněkud „lavicoidním“ pojetím sedadel.
Všechny obkladové materiály působí kvalitním dojmem. Výhled z vozu je i díky rozměrným, byť celkem nevzhledným zpětným zrcátkům velmi dobrý.
Zavazadelník uspokojí…
… ale tím to hasne. 316 l v základním uspořádání postačí jen k hodnocení „průměrný“. Nicméně právě „průměrný“ řidič s „průměrnými“ požadavky (např. nevozí stavební materiál na chatu…) s ním nebude mít problém. Na postranních plastových obkladech najdeme osvětlení a dva páry háčků pro zavěšení lehčích tašek.
V případě potřeby přepravy větších předmětů nebo vyššího množství zavazadel lze sklápět nestejně dělené opěráky zadních sedadel vpřed, pokud k tomu předem předklopíte i sedáky, vytvoří se zcela rovná plocha bez prahů a žádných výčnělků. Krajní bezpečnostní pásy ani prostorově hospodárné hlavové opěrky se přitom pod ruce nijak nepletou.
Na silnici
Motor 1,6 EcoBoost je od interiéru velmi dobře odhlučněn, zvenčí je to ale již horší. Po stisku tlačítka naskakuje bleskurychle a ke kultivovanosti jeho chodu nelze mít výhrad. Dvouose stavitelný volant je tlustý na věnci a malý v jeho průměru, čímž dokonale padne do ruky.
Do prostoru pro posádku nepronikají žádné vibrace a do nějakých 3 000 ot./min., jež při běžné jízdě není třeba ani překračovat, ani hluk od motoru. Jeho chod je měkký a s povděkem lze kvitovat bleskurychlé reakce na sešlápnutí plynu, neboť již od nějakých 1 600 ot./min. nabere plný tah. Ba co víc, jeho intenzita pak již nikterak nekolísá, spolehnout se tak můžete na působivou dynamiku prakticky v jakékoli rychlosti a na libovolný převod.
Ford Focus 1,6i EcoBoost |
Ani podvozek nás v ničem nezklamal. I přes použití sedmnáctipalcových ráfků s nízkoprofilovými pneumatikami závěsy filtrují velmi účinně nerovnosti vozovky a citelně omezují odskoky kol na výmolech v zatáčkách. Přesto si tento Focus zachovává velmi jisté jízdní vlastnosti a citlivost na pokyny řidiče na volantu. Stabilita v přímém směru je příkladná a bez reakcí na boční vítr, do zatáček se Focus bez ohledu na aktuální zatížení vrhá i díky relativně lehkému motoru hbitě a předvídatelně.
A vystupujeme
Oproti hlavním konkurentům Focus vyniká především opravdu jistými a předvídatelnými jízdními vlastnostmi, praktickým a přehledným interiérem a osobitým designem. Motory typu 1,6 EcoBoost se staly přesně tím, co v posledních dekádách poněkud zanedbaný zážehový motor postrádal, a nabízí oproti nejmodernějším dieselům citelně klidnější chod, širší spektrum využitelných otáček a pouze nepatrně vyšší spotřebu paliva.