Hyundai prohrála vleklý spor s bývalými dealery, firma zneužívala svého postavení

Hyundai

Hyundai Zdroj: Reuters

Hyundai
Hyundai
Slavnostní ceremoniál k zahájení výroby nového vozu Hyundai Tucson, 23. června v Nošovicích.
Slavnostní ceremoniál k zahájení výroby nového vozu Hyundai Tucson, 23. června v Nošovicích.
Hyundai
6
Fotogalerie

Společnost Hyundai Motor Czech zneužívala svého dominantního postavení vůči dealerům, rozhodl Nejvyšší soud. Verdiktu předcházel vleklý čtyřletý spor. V něm prodejci vozů obviňovali automobilku z toho, že po nich požadovala pokuty za odstoupení od smlouvy, ta naopak vnímala ukončení spolupráce z jejich strany jako protiprávní. O vývoji kauzy informovala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP), která postup bývalých dealerů koordinovala. Automobilka Hyundai se k případu odmítla vyjádřit.

„Valná část dealerů Hyundai byla nucena na základě dlouhodobých podmínek importéra ukončit dealerskou činnost, neboť se další spoluprací vystavovali právním a ekonomickým rizikům. Ta vznikala mimo jiné proto, že dovozce nutil dealery prodávat vozy pod nákupní cenu, aniž by jim řádně proplácel rozdílové cen,“ uvádí asociace. Za pravdu daly dealerům už soudy nižší instance, jejich rozhodnutí stvrdil na konci loňského roku i Nejvyšší soud, kam se zástupci automobilky dovolali.

Prodejci odešli před třemi roky od distributorské společnosti Hyundai Motor Czech poté, co jim firma v dodatku ke smlouvě pod názvem Etický kodex omezila vyplácení bonusů za prodaná auta. Po odstoupení od smlouvy po nich Hyundai požadovalo milionové pokuty. Využívala přitom prodejci podepsané bianco šeky.

Dealeři se naopak u soudů domáhali doplacení rozdílu mezi cenou, za kterou museli vozy od importéra odebírat, a nižší cenou, za kterou je zastoupení nabízelo v reklamní kampani.

Soudy podle asociace postupně uznaly, že odstoupení dealerů od smlouvy s Hyundai bylo v pořádku, protože kvůli trvalému zneužívání dominantního postavení dovozce neměli jinou možnost. Zároveň neuznaly nároky Hyundai, která ze dne na den vytvořila ze svých prokazatelných věřitelů dlužníky v řádu jednotek až desítek milionů korun.

„Zatím posledním pokusem o prodloužení sporu je snaha Hyundai vystrašit dealery žalobou za tzv. kolektivní bojkot, na základě kterého požaduje po dealerech další náhradu škody. Celý spor je opět u rozhodčího soudu,“ uvádí AMSP.

„Jedná se o vzorový příklad, jak může v jakémkoliv sporu vůči malým firmám postupovat nadnárodní gigant. Podstata totiž není v tom, na čí straně je pravda, ale kdo více vydrží. Od začátku bylo zřejmé, že Hyundai nemá šanci obhájit svoje chování, ale stále prodlužovala soudní jednání, zastrašovala, vymýšlela další nesmyslné finanční náhrady, celostránková dehonestující sdělení v médiích a oddalovala placení dluhů,“ uvedl ředitel AMSP Karel Havlíček.

„Dostává tím malé firmy, obvykle rodinného charakteru, do stavu finanční tísně, nemluvě o psychickém vyčerpání a povinnosti spory sledovat,“ dodal. Automobilka Hyundai odmítla na dotazy redakce odpovědět.

Hyundai byla loni třetí nejprodávanější značkou na českém trhu za Škodou a Volkswagenem. Korejská značka, která vyrábí v tuzemsku ve slezských Nošovicích, prodala 21 420 aut, tedy o dvě procenta více než v roce 2016.