Vrcholem nabídky německé automobilky BMW konce 80. let se stalo kupé 850, které se představilo 14. září 1989 na frankfurtském autosalonu. Vůz v nabídce firmy vystřídal „šestkovou“ řadu, cílil ovšem na poněkud jiného zákazníka, kterému nabízel nejpokročilejší automobilové technologie. Na vývoj, který naplno začal v roce 1986, padlo 1,5 miliardy marek, díky kterým vzniklo nadčasové kupé, které dodnes udivuje pohodlím i výkonem.
BMW 850 se - a to ani ve vrcholné verzi CSi s dvanáctiválcem o objemu 5,6 litru a o výkonu 380 koní - sice nemohlo rovnat čistokrevným sportovním vozům značek Ferrari, Maserati nebo Porsche, o to se ale mnichovská automobilka ani nesnažila. Pod povrchem aerodynamicky čisté karoserie s bezrámovými okny a výklopnými světlomety se skrýval luxusní a skvěle odhlučněný interiér. V kombinaci s výkonným motorem (i základní osmiválec měl 280 koní) vzniklo auto pro cestování.
Kupé, do kterého se kromě řidiče a spolujezdce vejdou poměrně pohodlně i dva další pasažéři, je dnes považováno za esenci kategorie gran turismo. Tedy automobilů určených pro pohodlné a pokud je potřeba i rychlé křižování kontinentu, ze kterého posádka i po stovkách kilometrů vystupuje s úsměvem na rtech a bez bolestí zad. Na trh ovšem přišlo BMW 850 v době ekonomické krize a růstu cen ropy, což se projevilo na prodejích. Za deset let výroby vzniklo jen 30 621 vozů.
Podívejte se na rozsáhlou fotogalerii: