Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy
"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést létající taxíky," říká v rozhovoru pro INFO.CZ Peter Köhler, výkonný ředitel a minoritní akcionář společnosti Leo Express. "Již jsme v kontaktu se společností, která tyto drony vyrábí, a chceme se zúčastnit testování," dodává. Na jaké trhy chce jeho firma letos expandovat a co udává tempo její tuzemské expanze? Čtěte rozhovor.
Nedávno jste představili hospodářské výsledky za loňský rok, firma opět vykázala ztrátu. Kdy předpokládáte, že se Leo Express přehoupne do zisku?
Pro nás je aktuálně to nejpodstatnější, že rosteme nejrychleji ze všech větších dopravců – to vnímáme jako větší prioritu než ziskovost. A loni se naše tržby zvýšily o 40 procent na 350 milionů korun, přepravili jsme rovněž o třetinu více zákazníků. Navíc na provozní úrovni již ziskoví jsme.
Udělat tedy z Leo Expresu firmu, která bude vydělávat peníze, je nyní vedlejší?
To nikdy nebylo vedlejší. K dlouhodobě vydělávající společnosti však vede cesta přes růst produktů. Proto se nyní soustředíme na jiné cíle, především na další růst, který se nám daří. Profit nebo ztráta Leo Expressu je nyní ovlivněna spíše nastavením struktury – odpisy počátečních investic a strukturou financování. Je tak možné, že do čistého zisku se nedostaneme ani letos.
Když jsme u investic, loni jste pohltili lokálního autobusového dopravce Tiger Express. Díváte se po podobných příležitostech i v letošním roce?
Zajímavé akviziční cíle rozhodně v hledáčku máme, soustředíme se především na společnosti, které nějakým způsobem doplňují naše služby – ať už z hlediska produktového či geografického. Rovněž nás zajímají i firmy, které mají větší zkušenosti v oblasti závazkové přepravy než my – Leo Express zatím ještě neměl smlouvu s veřejnými zadavateli přepravy, takže by pro nás byly tyto zkušenosti cenné.
Přestože Leo Express začínal jako vlaková firma, tak nyní nabízí i autobusovou přepravu, sdílení automobilů či půjčování koloběžek. Už máte těch dopravních prostředků dost, nebo chcete přijít s nějakým dalším?
Všechny naše služby mají své opodstatnění, tvoří logický řetěz, který zákazníka dokáže přepravit ode dveří ke dveřím. Když jsme zjistili, že naši zákazníci chtějí mít ve velkých městech zajištěné parkovací místo, tak jsme začali nabízet i tuto službu. Pak logicky přišla i ona komunitní aplikace na sdílení automobilů SmileCar.
Tu nabízíte pouze pro český trh?
Ano, zatím se omezujeme na Českou republiku, ale výhledově s ní chceme jít i na další trhy. Voda si svoji cestu vždycky hledá a nakonec najde. Díváme se především směrem do okolních států. Ale nechceme skončit jen u té aplikace, míříme výše.
Co máte na mysli?
Vidíme potenciál nejen v oblasti sdílené ekonomiky a v elektrifikované dopravě, ale i třeba v autonomních leteckých taxících fungujících na principu vertikálních startů (tzv. VTOL), které se nyní vyvíjejí v Německu či v Číně. To nás láká a v této oblasti bychom se chtěli angažovat.
O jak vzdálenou budoucnost se jedná?
Ne tak vzdálenou. Podle našich odhadů budou během pár let tato vozidla k dispozici a to nám samozřejmě poskytuje další obchodní příležitosti. Možnost dostat se velmi rychle k nějakému uzlovému bodu, třeba k nádraží, pomocí těchto leteckých taxíků je fascinující. A Leo Express se v této oblasti určitě chce a bude angažovat.
Už jsme kvůli tomu i kontaktovali jednu ze společností, které tyto drony vyvíjí, a rádi bychom se i zúčastnili testování. Věříme, že toto je svatý grál těch služeb poslední míle – prostředek, který dnes chybí pro rychlé cestování k uzlovým bodům.