OBRAZEM: Prvni Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety | E15.cz

OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety

Karel Pučelík

Škoda Favorit byl jedním ze symbolů devadesátých let. Na silnicích není příliš velkou raritou ani dnes, po třiceti letech po zahájení výroby.

Favorit představoval předěl v automobilovém průmyslu nejen v komunistickém Československu. Jednalo se o první vůz Škody s předním náhonem, což bylo raritou i v celém východním bloku. Favorit měl vystřídat již letitou Škodu 742, která se v různých modifikacích vyráběla už od roku 1976. Výroba klasické „stodvacítky“ pak probíhala souběžně s Favoritem až do roku 1990.

Nová škodovka byla představena v Brně roku 1987. Tehdy si do něj před objektivy fotografů sedl ještě Gustáv Husák. Do výroby se první vozy Favorit 136 L dostaly o rok později. Výroba se rozběhla nejprve v továrně ve Vrchlabí, domovská mladoboleslavská fabrika se rozjela až o několik měsíců později po modernizaci karosárny.

Favorit se v Česku ujal a byl o poznání úspěšnější i na zahraničních trzích než jeho předchůdci. Jeho konec neznamenala ani sametová revoluce a následné otevření českého trhu zahraničním automobilkám. Kvalitě pomohlo i převzetí značky německým Volkswagenem. Základní verzi Škoda doplnila o další propracovanější modely, některé dokonce odpovídaly německým standardům pro auta nižší střední třídy.

OBRAZEM: Bohatá historie „Hitlerova“ auta. Brouk slaví 80 let od zahájení výroby

Přibyl i kombík Forman, užitkový Praktik nebo Pick-up. Na světě byly i prototypy sedanu, který se ale nikdy sériově nevyráběl. Výroba skončila polovině devadesátých let, kdy Favorita vystřídala mladší Felicia.  Z českých silnic ale dodnes nezmizel, z paměti českých řidičů a automobilových nadšenců ani nemluvě.

Kompaktní auto si našlo cestu i na závodní tratě. Tovární tým Škoda Motorsport získával úspěchy na domácích podnicích, následně i na rychlostních zkouškách světového šampionátu v rallye. Favority si vedly dobře, i když měly slabší motory než tehdejší zahraniční konkurence. Ve své kategorii dojel mladoboleslavský speciál první i na slavné Rallye Monte Carlo.

Čezeta posiluje výrobu elektroskútrů. Od investorů na to dostala miliony korun
Padesát let Škody 1203. Připomeňte si ji v dobové reklamě

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!