OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety
Škoda Favorit byl jedním ze symbolů devadesátých let. Na silnicích není příliš velkou raritou ani dnes, po třiceti letech po zahájení výroby.
Favorit představoval předěl v automobilovém průmyslu nejen v komunistickém Československu. Jednalo se o první vůz Škody s předním náhonem, což bylo raritou i v celém východním bloku. Favorit měl vystřídat již letitou Škodu 742, která se v různých modifikacích vyráběla už od roku 1976. Výroba klasické „stodvacítky“ pak probíhala souběžně s Favoritem až do roku 1990.
Nová škodovka byla představena v Brně roku 1987. Tehdy si do něj před objektivy fotografů sedl ještě Gustáv Husák. Do výroby se první vozy Favorit 136 L dostaly o rok později. Výroba se rozběhla nejprve v továrně ve Vrchlabí, domovská mladoboleslavská fabrika se rozjela až o několik měsíců později po modernizaci karosárny.
Favorit se v Česku ujal a byl o poznání úspěšnější i na zahraničních trzích než jeho předchůdci. Jeho konec neznamenala ani sametová revoluce a následné otevření českého trhu zahraničním automobilkám. Kvalitě pomohlo i převzetí značky německým Volkswagenem. Základní verzi Škoda doplnila o další propracovanější modely, některé dokonce odpovídaly německým standardům pro auta nižší střední třídy.
Přibyl i kombík Forman, užitkový Praktik nebo Pick-up. Na světě byly i prototypy sedanu, který se ale nikdy sériově nevyráběl. Výroba skončila polovině devadesátých let, kdy Favorita vystřídala mladší Felicia. Z českých silnic ale dodnes nezmizel, z paměti českých řidičů a automobilových nadšenců ani nemluvě.
Kompaktní auto si našlo cestu i na závodní tratě. Tovární tým Škoda Motorsport získával úspěchy na domácích podnicích, následně i na rychlostních zkouškách světového šampionátu v rallye. Favority si vedly dobře, i když měly slabší motory než tehdejší zahraniční konkurence. Ve své kategorii dojel mladoboleslavský speciál první i na slavné Rallye Monte Carlo.