Čezeta posiluje výrobu elektroskútrů. Od investorů na to dostala miliony korun

Video placeholder
Majitel prostějovské Čezety Neil Eamon Smith
Před distribucí projdou stroje důkladnou výstupní kontrolou
Do Prostějova se na elektroskútry přijeli podívat majitelé tradičních "prasátek"
Montážní hala v prostějovské Četetě
Propracované detaily palubní desky
19 Fotogalerie

Prostějovský výrobce elektroskútrů Čezeta formou crowdfundingu na platformě Crowdberry získal 15 milionů korun. Investoři díky tomu získali 15 procent podílu firmy. Získané prostředky použije firma do rozvoje výroby, která má projít optimalizací. Nevylučuje ani rozšíření výrobní řady o další model.

"Poptávka po strojích z Čezety převyšuje nabídku. K posílení výroby potřebovala firma investory a obrátila se na nás. Potřebná částka se vybrala za týden a brzy je Čezeta bude mít k dispozici na rozšíření provozu," uvedl řídící partner Crowdberry Daniel Gašpar. 

Čezetu před pěti lety vzkřísil britský podnikatel Neil Eamonn Smith. Čtyři roky trval vývoj protypu a získání homologace pro silniční provoz. Opravdová výroba skútrů s tradičním designem a elektromotorem začala letos v lednu a podílí se na ní necelá desítka mechaniků. Současná produkce přesahuje deset kusů za měsíc a je dopředu vyprodaná.

„Na konci letošního roku bychom rádi vyráběli 30 motorek za měsíc,” uvedl Smith, který vidí výrobní strop firmy na dva tisíce kusů ročně. Smith v projektu proinvestoval milion eur.

Čezeta vyrábí v historické továrně, která původně patřila značce Wikov, kde ve 30. letech sídlil první československý výrobce luxusních vozů.

Zde po něm zůstaly prostory pro svařování, lakování, montáž a testy. V roce 2017 se tak Smith rozhodl továrnu znovu využít. A sám je autorem současného modelu Čezety - typu 506.

Spolu s týmem konstruktérů se podařilo navrhnout a vyrobit unikátní elektoskútr s maximálním dojezdem 150 kilometrů, který dosahuje rychlosti až 123 kilometrů v hodině.

Historie Čezety sahá až do roku 1957. Otcem legendárních historických skútrů je a konstruktér Jaroslav František Koch, který navrhl několik motocyklů. Jeho největším dílem ale zůstala Čezeta 501.

Poznávacím znamením těcho skútrů je specifický tvar přední části, díky kterému se mu přezdívalo "prasátko".

„Čezeta se rychle stala hitem a symbolem svobody během studené války. Vyvážela se do mnoha zemí především východního bloku, ale svoji cestu si našla také na Nový Zéland, kde se prodávala pod značkou Nzeta,“ řekl k historii Matěj Oliva, obchodní ředitel společnosti Čezeta.

Obrozená elektro Čezeta se nyní prodává kromě Česka na Slovensku, v Británii, Švýcarsku a dalších zemích. Homologaci má pro všechny státy EU.

„Evropa nám zatím jako exportní teritorium stačí. Asie je plná levných skútrů a prúnik do USA by byl velmi komplikovaný, již kvůli získání všech potřebných dopravních atestů,“ uvedl Oliva.

Kvalitě, unikátnosti a designu stroje ovšem odpovídá vysoká cena. Začíná na 255 tisích a podle množství speciální výbavy se může vyšplhat až na 300 tisíc.

Podle Olivy se společnost nikdy nebude zaměřovat na sériovou výrobu, počet strojů na trhu bude omezený.

„Máme podobné zákazníky jako Tesla, nadšence, kteří berou designový elektrostroj jako součást svého životního stylu a jsou ochotní do něj investovat nemalé prostředky,“ řekl E15 Oliva.