Automobilový průmysl čekají zásadní změny. V roce 2030 se má v západní Evropě vyrábět jen pět procent aut, většinu produkce převezme podle šéfů automobilek Asie. Do sedmi let má také zaniknout polovina kamenných prodejen aut. Vozy budoucnosti navíc budou poháněné nejen bateriemi, ale také vodíkem, vyplývá z průzkumu společnosti KPMG mezi šéfy automobilek.
Ti očekávají další konsolidaci trhu a přesun hlavního těžiště výroby do Asie. Zatímco dnes se v západní Evropě produkuje 15 procent všech aut, v roce 2030 to podle tří čtvrtin manažerů bude méně než pět procent.
„Názory na přesun výroby do Asie mohou znít pro Evropany jako poplašná zpráva. Evropa má však stále část svého osudu ve svých rukou. Nástup automatizace a umělé inteligence může dopady tohoto trendu do značné míry zkorigovat. Na současném rostoucím trhu automobilky zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobní kapacity i v dražších zemích,“ říká Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor.
„S nástupem další krize však výrobci přistoupí k radikálním krokům, přičemž nejvíce postižené budou zastaralé provozy, které nebudou schopné konkurovat novým moderním závodům budovaným především v asijských zemích,“ dodává Linhart.
Šéfové automobilek předpokládají, že v roce 2040 budou na silnicích rovnoměrně zastoupeny různé druhy pohonů – z 26 procent bateriemi poháněné vozy, z 25 procent automobily na vodík, 25 procent vozů se spalovacím motorem a 24 procent budou tvořit hybridy.
Stejně jako loni se většina respondentů domnívá, že největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude chybějící infrastruktura.
Bateriové vozy proto nemají uspět tolik, jak se očekává. Nejoptimističtější jsou v pohledu na elektromobilitu představitelé čínských firem, kteří se v tomto výrazně odlišují od zbytku světa. Naopak nejpesimističtější jsou představitelé indických firem, což zřejmě souvisí se stavem infrastruktury druhé nejlidnatější země světa.
Za lídra v oblasti elektromobility představitelé automobilek nadále pokládají BMW, před druhou Teslou. Na třetí místo se dostal čínský výrobce BYD.
Většina šéfů automobilek se domnívá, že v globální produkci automobilů výrazně poroste vliv Asie, především Číny a podíl západní Evropy se naopak postupně sníží. Čínu také většina z nich vnímá jako nejvhodnější zemi pro uvedení nových technologií a inovací na trh, zejména pokud jde o elektromobilitu a mobilitu jako službu.
„Čínské aglomerace bojují se znečištěním. Tlak na rozvoj elektromobility je proto silný právě v této zemi. Přehlcená města navíc nabízejí prostor pro rozvoj služeb mobility. Čínský trh tak nabízí unikátní příležitosti pro rozvoj obou těchto technologií zároveň,“ říká Linhart.
„Tradiční automobilky se budou potýkat nejen s novou konkurencí na asijských trzích, ale i s konkurencí ze strany velkých ICT společností. Z jejich strany je patrný pokles zájmu o vývoj vlastních aut, o to více si ale budou chtít ukousnout z koláče služeb spojených se službami mobility a konektivitou. Můžeme proto čekat další konsolidaci trhu a zajímavá spojení tradičních a nových hráčů," dodává.
Více než polovina oslovených šéfů automobilek se rovněž domnívá, že 30 až 50 procent klasických dealerství do roku 2025 zanikne. Jejich názor se opírá o fakt, že roste nabídka koupě automobilů po internetu. S tvrzením, že budoucnost prodeje automobilů je právě v online prodeji, souhlasí bezmála 80 procent šéfů automobilek.
„Proměny automobilového světa dopadnou nejvíce právě na jejich prodejce. Zaprvé se nastupující generace dívá zcela jinak na vlastnictví vozu a deklaruje spíše vůli využívat služeb mobility a sdílených vozů. Druhou výraznou změnou bude sběr dat z připojených automobilů, které si v rukou ponechají automobilky – ty tak budou moci samy velmi dobře predikovat poruchovost a další potřeby vozu a jeho majitele. Tento vztah si budou chtít udržet, kultivovat ho a řídit,“ uzavírá Jan Linhart.
Průzkumu se zúčastnilo 907 respondentů z řad vrcholných představitelů automobilového průmyslu napříč kontinenty.