Tatra vyvíjí nový vzduchem chlazený motor

Tatra Force

Tatra Force Zdroj: auto.cz

Tatra Force
Tatra Force
Tatra Force
Tatra Force
Tatra Force
18
Fotogalerie

Automobilka Tatra Trucks dále modernizuje svůj vzduchem chlazený motor. Buduje zkušebnu pohonných jednotek a dalších agregátů za 150 milionů korun. Kromě vlastních zdrojů počítá s evropskými dotacemi. Usiluje i o podporu Agentury pro podnikání a inovace. Výroba motorů má v Kopřivnici téměř stoletou tradici.

„Budeme pokračovat ve vývoji vzduchem chlazeného motoru jak v osmi-, tak ve dvanáctiválcové verzi. U té první bychom se chtěli dostat na emisní úroveň Euro 6, opět to bude výhradně český výzkum a vývoj, angažovat chceme firmu Motorpal,“ řekl E15 generální ředitel Tatra Truck Radek Strouhal.

Podle evropské normy platné třetím rokem musí být vznětové, tedy dieselové motory, stejně „čisté“ jako zážehové. Jde o dosažení ještě nižších emisí pevných částic a oxidů dusíku než stanovoval předpis Euro 5, který už motory s logem Tatra splňují.

Nové pohonné jednotky nebudou určeny pro řadu nákladních automobilů Phoenix, kde se nadále počítá s agregáty nizozemské DAF. „Budeme je montovat primárně do řady Force a Terra určené pro speciální aplikace, hasiče, vojáky. Obě tyto řady využívají i vlastní kabinu Tatra. Na vývoj motoru splňujícího novou evropskou normu budeme potřebovat dva až tři roky,“ dodal Strouhal.

Továrna požádala Agenturu pro podnikání a inovace o dotaci v programu Potenciál. Část prostředků musí vynaložit na samotný výzkum a vývoj, další pak na výrobní linku. „Jakákoliv podpora nám velmi pomůže, investice je vysoká a vzhledem k tomu, že jde o výzkum a vývoj, bude její návratnost dlouhá. Určitě je ale smysluplná i proto, že vychováme vysoce kvalifikované pracovníky,“ uvedl technický ředitel Tatry Radomír Smolka.

Automobilka investuje do modernizace výroby i rozsáhlého areálu v Kopřivnici zhruba 500 milionů ročně. Snížení spotřeby paliva a tím i emisí má kromě motoru napomoci také nová generace páteřových podvozků s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými nápravami. Cílem je snížení ztrát, tedy zvýšení účinnosti celého hnacího řetězce. „Samozřejmě jsme tlačení i přicházející legislativou požadující snížení emisí CO2,“ poznamenal Smolka.

*Plán pro rok 2017: 7,0

Výhodou tatrováckých motorů je jejich spolehlivost. Jsou plně mechanické a tím je výrazně vyšší i jejich odolnost. „V moderních armádách začínají být počítači řízené motory stále větším problémem, protože elektronika je velmi citlivá na jakékoliv napadení včetně kybernetického útoku,“ vysvětlil technický ředitel Tatry Radomír Smolka.

Kromě toho se mechanický motor snadněji vyrovnává s menšími závadami i nekvalitní naftou a naskočí jak v padesátistupňovém vedru na poušti, tak ve vysokých mrazech. Systém chlazení pomocí vzduchu navíc nepotřebuje nemrznoucí směs do chladiče.

Evropská sedmička výrobců nákladních automobilů se vznětovými motory je nabízí v normě Euro 6 už třetím rokem. Na rozdíl od tatrovek jsou určené na běžné silnice, nikoliv do terénu. Liší se tedy jejich zákazníci, které v případě kopřivnické automobilky představují hlavně stavební, lesnické, těžební a komunální firmy. Významným zákazníkem je pak česká a slovenská armáda a profesionální i dobrovolné hasičské sbory obou zemí.

*Plán pro rok 2017: 1700

Tatra se po ovládnutí novými majiteli v roce 2013 orientovat i na vozidla šitá na míru jednotlivým zákazníkům. V uplynulém čtvrtstoletí se naopak snažila konkurovat velkým evropským hráčům, což ji málem přivedlo ke krachu.

„Řešení podvozku a celková koncepce se hodí hlavně do terénu a do smíšeného provozu, ne na silnice. Na rozdíl od jabloneckého Liazu, který konkurenci podlehl, přežila Tatra jen díky unikátnosti podvozku. Stále je o něj zájem,“ podotkl Smolka s tím, že Tatra je jediná česká automobilka, která nejenže vyrábí, ale i kompletně vyvíjí celá auta od podvozků, motorů, převodovek až po kabiny.