Jsme před uzavřením několika kontraktů na nová letadla, říká šéf Aero Vodochody | E15.cz

Jsme před uzavřením několika kontraktů na nová letadla, říká šéf Aero Vodochody

Pavel Otto

Státní letecké opravny chtějí rozšířit mezinárodní výcvikové centrum v Pardubicích. Dosavadní letadla L39 Albatros tam hodlají nahradit jejich moderními nástupci. Plánují nákup čtyř až osmi strojů.

První kupec proudových letounů L39 Next Generation, s nimiž chce Aero Vodochody navázat na své dřívější exportní úspěchy v Asii, Africe či v Jižní Americe, bude pravděpodobně z Česka. Podle šéfa vodochodské továrny Giuseppe Giorda se dokončují tři kontrakty. Patří mezi ně už velmi detailní jednání se státním podnikem LOM Praha. Další dva vážní zájemci pocházejí ze střední Evropy.

„LOM plánuje výměnu původních albatrosů za nové L39NG. S dodávkami se počítá v letech 2020 až 2021. Podnik nás ujišťuje, že má zájem o spolupráci a že chce kontrakt uzavřít,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 Giordo. Státní podnik spadající pod ministerstvo obrany hodlá nakoupit čtyři až osm letounů pro mezinárodní výcvikové centrum v Pardubicích, které se bude postupně rozšiřovat. „Počet strojů závisí na tom, kolik zahraničních letectev si objedná výcvik. Doufám, že do budoucna by mohl mít LOM zájem o více strojů,“ dodal Giordo.

Právě výcvik pilotů zásadně ovlivňuje hospodaření podniku zaměřeného na opravy vrtulníků. Předloni mu stoupl zisk o 130 procent. V pardubickém centru kdysi určeném pro českou armádu se například už několik let školí za americké peníze afghánští piloti. Cvičí se tam i thajští piloti gripenů nebo nigerijští piloti ruských vrtulníků řady Mi. „Stoprocentně je to dobrý byznys. Proto chceme investovat jak do samotného střediska, tak do ubytovacích prostor, aby sem mohli jezdit nejnáročnější klienti,“ uvedl náměstek ministryně obrany Tomáš Kuchta.

Vodochodské Aero si s novým letounem věří, chce s ním uspět nejen na Blízkém východě

Ve srovnání s dřívějším modelem L39 Albatros má nová verze NG několik zásadních vylepšení. Kromě nové pohonné jednotky FJ44-4M americké firmy Williams International je to i moderní západní avionika a bezpečnější pilotní kabina ve verzi zvané glass cockpit. Celkově jsou NG lehčí, takže i proto dosahují delšího doletu. NG mají navíc o polovinu nižší spotřebu než albatrosy. „Nový motor ale vyvíjí stejný tah, takže provoz letounů je výrazně úspornější,“ zdůraznil zkušební pilot Aera David Jahoda.

Vodochodská továrna chce prorazit na Blízkém východě

Zájem pákistánské vlády o bitevníky L159 se výrazně zvýšil poté, co je irácká armáda úspěšně nasadila v bojích o Mosul a o další města. V zemi, která plánuje nákup více než šesti desítek letounů, však Aeru Vodochody konkuruje italský výrobce Leonardo. „Máme nejlepší odezvy, protože nabízíme vyspělé letouny s nízkými provozními náklady. L159 je navíc jediná platforma svého druhu nasazená ve válečných operacích,“ uvedl šéf Aera Giussepe Giordo.

Pro L39 NG se rýsuje příležitost i v Ázerbájdžánu. Aero tam už před lety podepsalo smlouvu na modernizaci 24 starších L39 Albatros, která se kvůli finančním problémům klienta dosud neuskutečnila. „Teď s Ázerbájdžánci jednáme a nabízíme jim i L39NG,“ dodal Giordo.

Podívejte se na další novinku z portfolia společnosti Aero Vodochody (více zde >>>)

1080p 720p 360p
Novinka z Aero Vodochody, stroj L-39CW

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!