Kofole i kvůli cukrové dani v prvním kvartále klesl provozní zisk
Kofole stouply v 1. čtvrtletí tržby o dvě procenta, provozní zisk EBITDA klesl Skupině Kofola, která vyrábí nealkoholické nápoje, stouply v letošním prvním čtvrtletí tržby o 41,7 milionu na 2,09 miliardy korun. Nárůst představoval dvě procenta. Provozní zisk EBITDA ale skupině klesl o 95,6 milionu, tedy 37 procent, na 162,7 milionu korun. Kofola o tom v úterý informovala v tiskové zprávě.
Uvedla, že poklesu tržeb čelila napříč trhy. „Pokles způsobily primárně efekty ze zavedení cukrové daně, počasí, ale například i to, že Velikonoce, které jsou druhým největším prodejním vrcholem roku, spadly oproti loňsku až do druhého kvartálu,“ uvedl finanční ředitel skupiny Martin Pisklák. Rovněž ve druhém čtvrtletí se podle firmy dá očekávat ochlazení nápojářského byznysu způsobené studeným počasím.
V nápojové divizi skupiny v Česku a na Slovensku se potvrdil očekávaný pokles tržeb způsobený zavedením cukrové daně na Slovensku. Daň tam vstoupila v platnost od 1. ledna, v důsledku toho se podle Kofoly maloobchodní zákazníci předzásobovali a více nakupovali v posledním čtvrtletí minulého roku.
„Nejznatelnější pokles prodejů z pohledu jednotlivých formátů jsme zaznamenali u velkých balení slazených nápojů na doma. Navzdory tomu jsme pokračovali v budování a posilování našich značek. Uvedli jsme na trh novou značku ovocných nápojů a džusů Curiosa a novinku Dilmah Ice Tea,“ uvedl generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš.
Kofola uvedla, že dlouhodobě hledá efektivity ve výrobě. V závodě, kde stáčí minerální vodu Ondrášovku, spustila výrobu na nové plnící lince, do níž investovala více než 130 milionů korun. Nahradí dvě starší, méně efektivní linky.
O 10,5 procenta ve srovnání s loňským rokem poklesly tržby v druhém největším pilíři skupiny, v pivovarské divizi Pivovary CZ Group. „V souladu s dlouhodobou strategií jsme v únoru přistoupili k úpravě cen na domácím trhu a oproti loňsku došlo k pozdějšímu otevření sezonních provozoven. Nižší byly i exportní prodeje,“ uvedl generální ředitel Pivovarů CZ Group René Musila.
Na růst spotřebitelských cen měly vliv i změny ve Slovinsku, kde se zvýšilo DPH na nealkoholické nápoje obsahující cukr, a v Chorvatsku, kde vzrostl poplatek za vratné obaly. „V důsledku toho zaznamenala společnost Radenska Adriatic pokles tržeb o dvě procenta ve Slovinsku a o čtyři procenta v Chorvatsku, exportní trhy oproti tomu vzrostly o čtyři procenta,“ uvedla Kofola.
Další pilíř Kofoly UGO, který dodává na trh čerstvé ovocno-zeleninové šťávy a provozuje síť Salaterií a Freshbarů, plánované tržby i EBITDA splnil na 100 procent. Leros, pod který spadá výroba směsí z léčivých rostlin a kávový byznys, plánované tržby i EBITDA překročil. „Stejně tak plán překonala polská divize Premium Rosa, která investovala do rozšíření výrobních kapacit a posílila distribuci produktů Kofoly na polský trh,“ uvedla Kofola.
Kofola sídlící v Ostravě je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 14 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří výrobce čerstvých šťáv a salátů UGO, český producent bylinných směsí a čajů Leros, výrobce piv Holba, Zubr a Litovel Pivovary CZ Group, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř 3300 zaměstnanců.