„Srpnová čísla odhalují zajímavé posuny ve spotřebním chování. Domácnosti nadále šetří na nákupech potravin a na restauračních službách, své šetření ale rozšířily o oblast odívání. Naproti tomu v srpnu vzrostly výdaje za pohonné hmoty očištěné o cenové změny, a to poprvé za půldruhého roku,“ upozornil analytik Unicredit Bank Pavel Sobíšek. „Růst zaznamenaly i tržby v dalších motoristických segmentech, tedy tržby za prodeje a opravy aut. To zřejmě není vysvětlitelné jen obnovou vozového parku ze strany podniků, ale souvisí to i s častějším používáním aut domácnostmi během jejich letošních dovolených. Ve zbytku roku se nicméně spotřební chování domácností asi vrátí do starých kolejí, dodal.
Podle Vávlava Franče z Raiffeisenbank měl největší negativní dopad na vývoj maloobchodních tržeb opět pokles prodeje potravin – meziročně o 0,7 procenta. Jedná se o podobný obrázek jako v červenci, tehdy ale prodeje potravin klesaly ještě razantněji. Za celý rok 2011 Raiffeisenbank očekává nárůst maloobchodních tržeb o 2,5 procenta.
Michal Kozub ze společnosti Home Credit si všiml, že snaha lidí ušetřit se ve výsledcích částečně odráží na rozmachu internetových obchodů. Jejich tržby v srpnu rostly oproti předchozímu roku o 9,9 procenta. „V poslední době zaznamenáváme trend, kdy řada dříve výhradně kamenných obchodů zřizuje alternativy v podobě e-shopů, protože lidé vnímají elektronické obchody jako levnější a online nakupování je pro ně i pohodlnější,“ vysvětlil Kozub.
Tržby v maloobchodě - mezinárodní porovnání
Tržby v maloobchodě - mezinárodní porovnání | Zdroj: ČSÚ