Microsoft chce vysávat oxid uhličitý z atmosféry, Coca-Cola z něj vyrobí limonádu

Výroba a instalace jednoho ventilátoru v tomto zařízení stojí až 220 000 dolarů (cca 4,7 milionů korun). Další položkou, podílející se na vysokých provozních nákladech, je elektřina. K tomu, aby projekt dával větší smysl, bude nutné snížit výrobní náklady a energetickou náročnost a zajistit snadnou škálovatelnost.

Výroba a instalace jednoho ventilátoru v tomto zařízení stojí až 220 000 dolarů (cca 4,7 milionů korun). Další položkou, podílející se na vysokých provozních nákladech, je elektřina. K tomu, aby projekt dával větší smysl, bude nutné snížit výrobní náklady a energetickou náročnost a zajistit snadnou škálovatelnost. Zdroj: WSJ

Deník The Wall Street Journal přinesl informaci o švýcarském startupu, který vytvořil obří vysavač pro zachycování oxidu uhličitého ze vzduchu. Novou technologii hodlá používat Microsoft v rámci své snahy stát se uhlíkově neutrální firmou. Dalším zákazníkem se chce stát německá automobilka Audi. Ve svém článku to píše web Živě.cz.

U většiny systémů, jejichž úkolem je zachycování nečistot, vyvstává nerudovská otázka: „Kam s ním?“ V případě CO2 je využití doslova nabíledni – oxid uhličitý lze využívat v potravinářském průmyslu k nasycování limonád. Jedním z odběratelů je proto nápojový gigant Coca-Cola.

Největší nevýhodou vysavačů CO2 je jejich cena – jsou velmi drahé, a proto se zatím příliš nerozšířily. Jedná se o začínající technologii, která vyžaduje hodně elektrické energie, bohužel však zatím není škálovatelná. Některé firmy jsou však dostatečně velké a bohaté na to, aby se přes tyto problémy přenesly a technologii nasadily.

Mezi tyto firmy patří Microsoft a Audi, které ochotně investují do technologie, jež má z atmosféry stahovat oxid uhličitý. Nejen Coca-Cola využívá tento plyn ve svých sycených nápojích, kterým dodává perlivost. Na celosvětovém trhu s nápoji se ročně spotřebuje více než 10 milionů tun CO2.

O obřím vysavači CO2 píše ve svém článku web Živě.cz.