Ať Brusel radši podpoří tuzemák, zlobí se plzeňský Stock

"Tuzemák" od Stocku

"Tuzemák" od Stocku Zdroj: stock.cz

Největší výrobce tuzemáku (dříve rum), Stock Plzeň Božkov, hodlá po EU požadovat peníze na podporu produkce tohoto českého alkoholického nápoje. Firmě se nelíbí, že unie hodlá v rámci rozvojové pomoci investovat v přepočtu až 130 milionů korun do marketingové kampaně na podporu karibského rumu.

EU posílá peníze na projekty rozvojovým zemím poměrně často, dokonce je největším poskytovatelem tohoto typu pomoci. Peníze dostávají zpravidla země, které bývaly koloniemi členských států EU. Africkým státům pomáhá EU například s podporou exportu banánů.

Pokud již EU hodlá podporovat produkci lihovin, například s ohledem na vytváření pracovních příležitostí, měla by tak činit ve svých členských zemích, nikoli v zámoří, uvedl dnes generální ředitel Stocku Plzeň Petr Pavlík.

„Nevidíme absolutně žádný důvod, proč by Evropská unie měla podporovat prodej lihovin z Karibiku, tedy z území mimo EU. Poškodilo by to všechny evropské výrobce lihovin a nejvíce právě tuzemák,“ poznamenal.

Podle Pavlíka unijní úředníci přehlížejí lokální značky se stálou ověřenou recepturou a dlouhou tradicí a podlehli tlaku globálních producentů. Stock Plzeň se proto obrátí na české europoslance s žádostí, aby proti podpoře karibského rumu vystoupili, případně se zasazovali o podporu tuzemáku.

Evropská unie je největším poskytovatelem rozvojové pomoci na světě. Loni EU a jejích 27 zemí na tento účel vydaly podle dat OECD z počátku tohoto měsíce dohromady 53 miliard eur, více než polovinu oficiální světové pomoci. Pomoc míří na projekty ve všech možných koutech světa.

„Výrobu rumu jsme vybrali proto, že je klíčovou oblastí ekonomiky zemí Karibiku. Pomoc je součástí politiky boje proti chudobě,“ citovaly v případě podpory karibského rumu nedávno Hospodářské noviny mluvčí EK Catherine Rayovou. Komise, jejíž rozvojový fond projekt financuje, vybrala rum proto, že je v Karibiku silným ekonomickým odvětvím, které zaměstnává velkou část obyvatel.

2845230:normal690:true:trueBožkov Tuzemský je nejprodávanější značkou v Česku. Aktuální tržní podíl na českém trhu lihovin činí téměř 13 procent, ve své kategorii má podíl přes 55 procent.

Případná podpora tuzemáku, který těží výhradně z evropských surovin, má větší logiku než dotace směřující zcela mimo evropský region, tvrdí Pavlík. „V Česku odvádějí producenti lihovin na spotřebních daních miliardové sumy. Navíc v navazujících oborech stimulují zaměstnanost. Jejich podpora z unijních fondů by tedy byla určitě smysluplnější,“ řekl.

Tuzemský rum, lihovina, jejíž tradice sahá do 19. století, musela v souvislosti se vstupem ČR do EU opustit vžitý název a nahradit jej označením tuzemák. Pojmenování rum podle pravidel EU mohou nést pouze výrobky z třtinového destilátu, tuzemák je většinou z lihu z cukrové řepy.