Carrefour končí v Číně, nezvládá soupeřit s internetovou konkurencí

Carrefour

Carrefour Zdroj: Profimedia

Francouzský maloobchodní gigant Carrefour se stahuje z Číny. Čínské firmě Suning.com za 620 milionů eur (bezmála 16 miliard korun) v hotovosti prodá 80 procent svých čínských aktivit. Se započtením dluhu, který je součástí transakce, za ně čínská společnost zaplatí 1,4 miliardy eur, uvedl dnes největší evropský řetězec maloobchodů. Transakce by měla být uzavřena do konce letošního roku a schválit ji ještě musejí dozorčí orgány.

Po skončení operace si Carrefour ve své čínské divizi uchová dvacetiprocentní podíl a dvě místa v sedmičlenné dozorčí radě. Podle dohody bude čínské firmě moci v příštích čtyřech letech zbylý podíl přenechat.

Carrefour přišel do Číny v roce 1995. Provozuje tu 210 hypermarketů a 24 menších obchodů. V roce 2018 zde vykázal čisté tržby ve výši 3,6 miliardy eur (92 miliard korun), což podle agentury AFP představuje meziroční pokles téměř o deset procent. Očištěný hrubý provozní zisk (EBITDA) loni podle agentury Reuters činil 66 milionů eur.

Firma v Číně podle Reuters čelí vzkvétajícímu prodeji na internetu a nelítostné konkurenci místních řetězců. Jedním z nich je i Suning.com. Podle sdělení Carrefouru, z něhož cituje agentura AFP, tento místní gigant v zemi provozuje 8881 poboček ve více než 700 měst a je třetím největším čínským internetovým prodejcem.