Češi objevili kouzlo piva v plechovce, prodeje rostou dvouciferným tempem

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Jorge Lascar via Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

V západní Evropě a Spojených státech je pivo v plechovce běžná věc, v Česku však šlo léta o okrajovou záležitost. Přístup Čechů k plechovkovému pivu se ale mění. V uplynulých dvou letech prodeje piva v plechovém obalu rostou dvouciferným tempem. Pivo v plechovce přitom bývá dražší než v lahvi. Nárůstu ale pomáhá i export, který táhne tuzemské pivovarnictví již od dob krize.

Loni tak stouply prodeje piva v plechovce podle údajů Českomoravského svazu pivovarů a sladoven o celou čtvrtinu a podíl plechovkového piva na tuzemské spotřebě dosáhl sedmi procent, což je o dva procentní body více než o rok dříve. Tempo růstu se přitom stále zrychluje – mezi lety 2013 a 2014 činil šestnáct procent, o rok dříve pak jen osm. Naopak další obaly – lahve, sudy a plastové lahve – se loni prodávaly méně.

Rostoucí zájem dokonce přiměl některé producenty k nemalým investicím. Pivovar Krušovice ze skupiny Heineken dal loni sto milionů korun do nové balicí linky na plechovky. Do nové stáčecí linky do plechovek nedávno investoval Pivovar Nymburk padesát milionů korun, což z ní činí největší investici v historii „hrabalovského“ pivovaru. Předloni mu stoupla poptávka po plechovkovém pivu o výrazných 34 procent a loni to bylo obdobné. Novou stáčecí linku plánuje i Prazdroj.

Vývoj prodeje piv podle obalůVývoj prodeje piv podle obalů | Repro E15

„Pivo v plechovce má při nynějším životním stylu a jisté pohodlnosti lidí svůj podíl na trhu. Sedm procent není konečné číslo, předpokládáme, že jeho podíl na trhu naroste do dvouciferných čísel,“ řekl ředitel a majitel nymburského pivovaru Pavel Benák. Splácet úvěr přitom pomáhá i zájem jiných pivovarů bez vlastní linky o stáčení piva do plechovek.

Nárůst prodejů o pětinu zaznamenala loni i předloni tuzemská dvojka Staropramen. Loni proto firma investovala do stáčecí plechovkové linky na pražském Smíchově více než 100 milionů korun. Rostoucí zájem přičítá mimo jiné tomu, že Češi jezdí stále častěji na dovolené, na které je praktičtější vzít si balení plechovek než basu lahví.

„Plechovkový obal skýtá jisté pohodlí a umožňuje vypít pivo i v situaci, ve které by si člověk pivo ve skle nebo točené nebyl schopen dát. A jak i česká společnost bohatne, je ochotna připlatit si i za pivo v plechovce,“ řekl již dříve deníku E15 tehdejší šéf Staropramenu Zbyněk Kovář.