Češi pijí méně piva. Odchází generace velkých pijáků, přibývá uměřených

pivo, ilustrační foto

pivo, ilustrační foto Zdroj: Jan Racek, Sedmicka

Pomalu odchází generace velkých pijáků piva. I to jedním z důvodů, proč v posledních letech klesá konzumace piva v České republice. Ještě v roce 2007 vypili čeští muž v průměru 9,5 půllitru piva týdně, letos už je to jen 7,7. Přesto Češi zůstávají dlouhodobě největšími konzumenty piva na světě. Loni připadlo na jednoho obyvatele Česka 134 litrů vypitého piva, což Čechům opět zajistilo prvenství ve světových statistkách. Druzí byli Irové.

V Česku se snižuje frekvence pití piva i podíl jeho konzumentů v populaci. Vyplývá to z průzkumu, který pro Český svaz pivovarů a sladoven provedlo Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM).

„Trend poklesu konzumace piva považujeme za logický důsledek několika jevů. Je to především vliv dlouhodobých změn v životním stylu obyvatel, rostoucí tlak na pracovištích s cílem intenzivněji využívat pracovní dobu a v neposlední řadě rovněž fakt, že generace velkých konzumentů piva postupně odchází,“ komentoval dnes výsledky průzkumu výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Od roku 2004 postupně ubývá mužů, kteří pijí v průměru více než 14 „piv“ týdně, a to z 20 procent na letošních 14 procent. Podíl mužů, kteří si dají osm až 14 piv týdně, se snížil z 27 procent na 23 procent. Naopak ale přibylo mužů, kteří vypijí za týden tři až sedm piv. V roce 2004 jejich podíl mezi pivaři činil 33 procent, letos to je 40 procent. Ubylo nejsilnějších pijáků piva, těch kteří pijí pivo každý den.

Muži pijí pivo v průměru přibližně třikrát a ženy zhruba dvakrát týdně. V letech 2007 a 2008 si přitom muži dopřávali pivo čtyřikrát týdně. Už čtyři roky se zmenšuje skupina každodenních pivařů. Zatímco v roce 2007 jejich podíl mezi konzumenty piva činil 26 procent, tak letos klesl na 15 procent. Naopak se zvětšuje skupina těch, kteří si pivo vypijí dvakrát za týden. Jejich podíl se zvýšil z 16 procent v roce 2007 na 24 procent.

Výroba piva se loni oproti předloňskému roku propadla v řádu procent, letos ale Českým pivovarům opět vzrostla výroba i prodej. Odbyt některých značek se zvýšil až o desetinu.