Česko je e-shopová velmoc

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

V Česku funguje už zhruba 21 tisíc internetových obchodů a každý měsíc je zprovozněno několik stovek nových e-shopů. Necelá pětina tuzemských internetových obchodů je zaměřena na módu. Vyplývá to z průzkumu Stav e-commerce v ČR v roce 2012.

Útraty Čechů v internetových obchodech loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci meziročně vzrostly o čtyři miliardy korun na rekordních 37 miliard korun.

„Pokud porovnáme velikost českého trhu například s trhem britským, kde je aktivních zhruba 30 tisíc e-shopů, tak Česká republika je z pohledu počtu aktivních internetových obchodů opravdu e-shopovou velmocí,“ komentovali výsledky průzkumu jeho autoři.

Největším internetovým obchodem z hlediska obratu je Alza.cz, která loni podle autorů studie vykázala tržby více než 6,8 miliardy korun. Následuje internetová nákupní galerie Mall.cz s obratem čtyři miliardy korun a e-shop Kasa.cz, jehož obrat činil 2,5 miliardy korun.

V tuzemských internetových obchodech nakupují více muži než ženy a průměrná velikost objednávky činí zhruba 1800 korun. Nejčastěji pak na českém internetu lidé pořizují oblečení, elektroniku a knihy. Nejoblíbenější platební metodou nadále zůstává dobírka, což z Česka činí evropskou výjimku.

Zhruba 73 procent lidí, kteří na internetu nakupují, tvrdí, že tak činí kvůli úspoře času. Pro 64 procent zákazníků internetových obchodů je důležité, že mohou jednoduše porovnávat ceny, a 59 procent si zase pochvaluje větší výběr zboží.

Nový vítr do plachet internetovým obchodům dala ekonomická krize, kvůli které zákazníci na internetu nakupují častěji a řada lidí se zkouší prodejem přes internet živit. Měsíčně tak v Česku podle průzkumu vzniká zhruba 800 nových internetových obchodů, z nichž 500 až 600 po nějakém čase opět zanikne.